Det er for tiden mye snakk om hvordan sosiale medier kan brukes i valgkampen – særlig med tanke på å nå førstegangsvelgerne. De er på Facebook og YouTube. Jeg er visst enig med Marie Simonsen. (Oppdatert: det eneste jeg er enig med henne i er at…) Jeg tror ikke at førstegangsvelgerne er på Twitter. Hvorfor?
Magefølelsen min sier at den typiske norske Twitter-bruker er en 32 år gammel journalist. (Gjerne med hus, ektefelle, småbarn, hund osv. Det er kanskje fordi jeg ikke er innehaver av noen av disse at jeg føler norske tvitrere er så mye eldre enn meg.)
Skal prøve å underbygge magefølelsen med litt googling, sitering og linking:
Indisium 1: norsk forskning på ungdom og mediebruk
Aftenposten skrev i påska om at «alle» tenåringer nå er på Facebook. En av kildene var Mona Hovland-Jakobsen. Hun har ifølge samme artikkel ungdom og mediebruk som spesialfelt og jobber som seniorrådgiver hos Telenor.
(Jeg googlet meg forøvrig frem til en forskningsrapport hun skrev for Telenor – Hva er «nettsamfunn» og hvordan brukes de? – Tror den er ganske ny, men fant dessverre ingen dato)
Hun sier til Aftenposten:
Det siste hotte nettfenomenet Twitter har hittil ikke klart å svekke Oslo-ungdommens interesse for Facebook.
–Mange unge jeg har snakket med vet faktisk ikke hva Twitter er en gang. Det er mer for voksne brukere, sier Hovland-Jakobsen.
Og begrunnelsen kjøper jeg også:
–Dagens ungdom er interessert i å pleie nettverket sitt, det vil si de vennene de allerede har. Og det gjøres på Facebook.
Indisium 2: demografien til amerikanske Twitter-brukere
I mars så kom Nielsen Online med statistikk over Twitter-brukerne, og ReadWriteWeb viderebrakte resultatene:
Nielsen also reported that the largest age group on Twitter was not college students or teens, but adults from the ages of 35-49. This group comprises nearly 42% of the site’s audience at 3 million unique visitors.
Magefølelsen min er altså den samme som ReadWriteWeb. (Hvis jeg bare ikke har fått magefølelsen fra dem da!)
That said, these numbers do seem to confirm what our gut instincts have been telling us for some time. Twitter is apparently not becoming the next big thing with teens and other members of Gen Y, despite rumors to the contrary.
Indisium 3: de yngre er underrepresentert
Oppdatert! I det jeg postet blogposten, så fant jeg enda ferskere statistikk som underbygger magefølelsen:
What he discovered was that 18-24 year olds, the traditional social media early adopters, are actually 12 percent less likely than average to visit Twitter […] It is the 25-54 year old crowd that is actually driving this trend. More specifically, 45-54 year olds are 36 percent more likely than average to visit Twitter […] followed by 25-34 year olds, who are 30 percent more likely.
Og statistikken ledsages av noen gode resonnementer:
[…] this is a sign that the traditional early adopter model might need to be revisited. Not only teenagers and college students can be counted among the “technologically inclined,” which means that trends are much more prone to take off in older age segments than they used to. And with those age 25 and older representing a much bigger segment of the population than the under 25 crowd, it might help explain why Twitter has expanded its reach so broadly so quickly over the past few months.
Og hva så?
Jeg skal ikke utelukke en fremtidig folkevandring til Twitter. Jeg kan se for meg (her kommer magefølelsen igjen) at iPhones ble billigere i juni og at «alle» kidsa får seg en slik. I løpet av sommeren – når selv de befinner seg mindre foran laptopen og er mer ute – så kan nok tjenester slik som Twitter og Brightkite ta av.
Dette er tjenester som gjør det enkelt å følge med på vennene dine. Det er dem du bryr deg om, særlig når du er tenåring – det tror jeg Hovland-Jakobsen har helt rett i.
Jeg tviler på at den jevne førstegangsvelger vil ønske å følge politikere på Twtter. Der tror jeg at spredningen av politisk innhold i praksis begrenses til retweets! Andre nettsamfunn, slik som Facebook, stimulerer til å surfe og klikke deg rundt. (Ikke rart tenåringene sier de bruker 5-8 timer hver dag på Facebook!)
Noen digresjoner helt til slutt
Så selv hvis førstegangsvelgerne kaster seg over Twitter i løpet av sommeren, så har jeg mer tro på Twitter som en kanal hvor politikerne kan få (tids)effektive tilbakemeldinger. (Og ja, minn meg gjerne på at jeg nå er alt for optimistisk).
Men både Bård Vegar Solhjell (@bardvegar) og Hadia Tajik (@HadiaTajik) sin bruk av Twitter gir grunn til optimisme. (Lurer du på hva Twitter er? Og hva alle disse @ditt og @datt skal bety? Les mitt grunnkurs i Twitter.)
Jeg har også funnet ut hvor lite jeg skjønner av ungdommen, enda jeg bare er 23 år selv. Spilljournalist i NRK P3, Rune Håkonsen, (@runehak) kunne fortelle meg at videoen der Jens Stoltenberg (@jensstoltenberg) forteller at han er en stor fan av «data» utløste stor jubel og applaus på The Gathering, og at alle snakket om Stoltenberg etterpå. Så hva vet vel jeg.
Litt (tilfeldig?) lesestoff om valgkamp og sosiale medier:
- Valgpanelet dekker på partienes nettbruk
- Bård Vegar Solhjell forklarer hvorfor han tror på sosiale medier
- Jan Omdahl tror ikke valgkampen vinnes på nett
- Og diskusjonen om førstegangsvelgerne fra et amerikansk synspunkt
- Også glemte jeg nesten VirrVarr sin veldig gode men litt mer generelle post om nettdebatt
Takk til @katcho og @iacob som fikk meg til å tenke litt grundigere gjennom magefølelsen min!
Legg igjen en kommentar