Jeg tror ikke du finner førstegangsvelgerne på Twitter

Det er for tiden mye snakk om hvordan sosiale medier kan brukes i valgkampen – særlig med tanke på å nå førstegangsvelgerne. De er på Facebook og YouTube. Jeg er visst enig med Marie Simonsen. (Oppdatert: det eneste jeg er enig med henne i er at…) Jeg tror ikke at førstegangsvelgerne er på Twitter. Hvorfor?

Magefølelsen min sier at den typiske norske Twitter-bruker er en 32 år gammel journalist. (Gjerne med hus, ektefelle, småbarn, hund osv. Det er kanskje fordi jeg ikke er innehaver av noen av disse at jeg føler norske tvitrere er så mye eldre enn meg.)

Skal prøve å underbygge magefølelsen med litt googling, sitering og linking:

Indisium 1: norsk forskning på ungdom og mediebruk

Aftenposten skrev i påska om at «alle» tenåringer nå er på Facebook. En av kildene var Mona Hovland-Jakobsen. Hun har ifølge samme artikkel  ungdom og mediebruk som spesialfelt og jobber som seniorrådgiver hos Telenor.

(Jeg googlet meg forøvrig frem til en forskningsrapport hun skrev for Telenor – Hva er «nettsamfunn» og hvordan brukes de? – Tror den er ganske ny, men fant dessverre ingen dato)

Hun sier til Aftenposten:

Det siste hotte nettfenomenet Twitter har hittil ikke klart å svekke Oslo-ungdommens interesse for Facebook.

–Mange unge jeg har snakket med vet faktisk ikke hva Twitter er en gang. Det er mer for voksne brukere, sier Hovland-Jakobsen.

Og begrunnelsen kjøper jeg også:

–Dagens ungdom er interessert i å pleie nettverket sitt, det vil si de vennene de allerede har. Og det gjøres på Facebook.

Indisium 2: demografien til amerikanske Twitter-brukere

I mars så kom Nielsen Online med statistikk over Twitter-brukerne, og ReadWriteWeb viderebrakte resultatene:

Nielsen also reported that the largest age group on Twitter was not college students or teens, but adults from the ages of 35-49. This group comprises nearly 42% of the site’s audience at 3 million unique visitors.

Magefølelsen min er altså den samme som ReadWriteWeb. (Hvis jeg bare ikke har fått magefølelsen fra dem da!)

That said, these numbers do seem to confirm what our gut instincts have been telling us for some time. Twitter is apparently not becoming the next big thing with teens and other members of Gen Y, despite rumors to the contrary.

Indisium 3: de yngre er underrepresentert

Oppdatert! I det jeg postet blogposten, så fant jeg enda ferskere statistikk som underbygger magefølelsen:

What he discovered was that 18-24 year olds, the traditional social media early adopters, are actually 12 percent less likely than average to visit Twitter […] It is the 25-54 year old crowd that is actually driving this trend. More specifically, 45-54 year olds are 36 percent more likely than average to visit Twitter […] followed by 25-34 year olds, who are 30 percent more likely.

Og statistikken ledsages av noen gode resonnementer:

[…] this is a sign that the traditional early adopter model might need to be revisited. Not only teenagers and college students can be counted among the “technologically inclined,” which means that trends are much more prone to take off in older age segments than they used to. And with those age 25 and older representing a much bigger segment of the population than the under 25 crowd, it might help explain why Twitter has expanded its reach so broadly so quickly over the past few months.

Og hva så?

Jeg skal ikke utelukke en fremtidig folkevandring til Twitter. Jeg kan se for meg (her kommer magefølelsen igjen) at  iPhones ble billigere i juni og at  «alle» kidsa får seg en slik. I løpet av sommeren – når selv de befinner seg mindre foran laptopen og er mer ute –  så kan nok tjenester slik som Twitter og Brightkite ta av.

Dette er tjenester som gjør det enkelt å følge med på vennene dine. Det er dem du bryr deg om, særlig når du er tenåring – det tror jeg Hovland-Jakobsen har helt rett i.

Jeg tviler på at den jevne førstegangsvelger vil ønske å følge politikere på Twtter. Der tror jeg at spredningen av politisk innhold i praksis begrenses til retweets! Andre nettsamfunn, slik som Facebook,  stimulerer til å surfe og klikke deg rundt. (Ikke rart tenåringene sier de bruker 5-8 timer hver dag på Facebook!)

Noen digresjoner helt til slutt

Så selv hvis førstegangsvelgerne kaster seg over Twitter i løpet av sommeren, så har jeg mer tro på Twitter som en kanal hvor politikerne kan få (tids)effektive tilbakemeldinger. (Og ja, minn meg gjerne på at jeg nå er alt for optimistisk).

Men både Bård Vegar Solhjell (@bardvegar) og Hadia Tajik (@HadiaTajik) sin bruk av Twitter gir grunn til optimisme. (Lurer du på hva Twitter er? Og hva alle disse @ditt og @datt skal bety? Les mitt grunnkurs i Twitter.)

Jeg har også funnet ut hvor lite jeg skjønner av ungdommen, enda jeg bare er 23 år selv. Spilljournalist i NRK P3, Rune Håkonsen,  (@runehak)  kunne fortelle meg at videoen der Jens Stoltenberg (@jensstoltenberg) forteller at han er en stor fan av «data» utløste stor jubel og applaus på The Gathering, og at alle snakket om Stoltenberg etterpå. Så hva vet vel jeg.

Litt (tilfeldig?) lesestoff om valgkamp og sosiale medier:

Takk til @katcho og @iacob som fikk meg til å tenke litt grundigere gjennom magefølelsen min!

27 svar til «Jeg tror ikke du finner førstegangsvelgerne på Twitter»

  1. Jeg er helt enig med både deg og Marie Simonsen!

    Jeg så at kommentaren fra sistnevnte i Dagbladet fikk et par meget kritiske Tweets, fra folk som tydeligvis følte seg gammel og fikk ødelagt sitt selvbilde om at de endelig var med ungdommen på en ny trend. Slikt er alltid kjedelig å få brutt ned. :p

  2. Jeg sitter også med dem samme følelsen – twitter i Norge er (foreløpig..) størst hos mediefolk og 2.0-entusiaster. Når det er sagt tror jeg det er veldig positivt at politikere kommer (relativt) tidlig i gang med twitter av to grunner:

    For det første har de forhåpentligvis klart å kvitte seg med newbie-faktoren når (eventuelt hvis) den store folkevandringen kommer og står rustet til å bruke kanalen for det den er verdt.

    For det andre vil god twitterbruk gi politikerne en ny vei inn i den mer tradisjonelle journalistikken og en ny måte å fronte og debattere sakene sine på.

    Men førstegangsvelgerne? De finner man nok fortsatt på Facebook.

  3. Bra analyse, – og jeg tror du har rett – dessverre.
    Dessverre for mitt lille prosjekt@GeorgSvarer, som jeg håper (fremdeles) kunne bli en attraktiv infostrøm til studentene.
    Vel, – men kanskje lærerene vil følge, – de er mer i rett aldersgruppe (om enn ikke H.Skjeie som har bestemt seg for at det bare er tull)

    – og ellers bruker jeg din twitterforklaring til alle som sier Twitter – hæh? Den funker!

  4. Enig i det du skriver.

    Jeg tror uansett ikke det hjelper hvor gode politikere er på sosiale medier dersom de ikke har saker som fenger tenåringene. Selv ikke Obama klarte å mobilisere flere unge velgere enn det som er vanlig i USA. Og han hadde jo teken på internett….

  5. kan det ikke hende at TG-responsen på stoltenberg er enten begeistring over at data blir sett overhodet, uansett nivå og kvalitet, eller at det er ironisk begeisting? Eller forresten, det er jo bare oss 35-54-åringer som bruker ironi. Glem den siste.

  6. Hei Ida!

    Bra kommentar. Jeg tror du har rett i at den yngre garde vil adoptere Twitter i større grad etterhvert, fordi det er en rask måte å holde seg oppdatert om vennene sine uten å sitte og grave i fjesboka. Men jeg tror ikke vi vil merke så mye av det denne sommeren. Kanskje først til neste sommer.

    Jeg tror også det er riktig at de unge vil bruke Twitter som et verktøy for å holde oversikt over vennene sine heller enn som en nettverksutvidelse eller en kilde til informasjon.

  7. Det var en vgs.-klasse (medier og kommunikasjon) på besøk hos ABC Nyheter for ikke lenge siden.

    En kollega var nyskjerrig og spurte hvor mange som var på twitter. Det var ikke mange.

    Tre hadde hørt om det, en var på.

    Ingen vitenskaplig undersøkelse, men svaret støtter teorien din.

    -andreas ( @andreasl )

  8. […] Aalen (student i medievitenskap og interaksjonsdesign på NTNU) har skrevet en veldig bra analyse av hvorfor hun tro du ikke treffer førstegangsvelgerne på […]

  9. Veldig godt sammenfattet Ida.
    Jeg tror du kan legge til – som en årsak – er Twitters manglende mulighet for kontroll, noe kids/ungdom er veldig bevisst på. Du har helt rett i at det er 30pluss-folka som er på twitter og når har 30pluss folk noen sinne vært premissleverandører for en subkultur som har vokst seg stor? (med et mulig unntak av ipod)

    Helge, 37.

    1. Dette er et veldig viktig poeng!

      Det er ikke det at kidsa er så redd for at andre får vite at de er bakfulle eller ikke har gjort leksene sine – men hvis Mamma eller Pappa skulle oppdage det, da blir det straks mer skummelt!

      Marika Lüders har blant annet skrevet om dette, i boka «Personlige medier». Der har hun intervjuet unge nettbrukere og om deres forhold mellom det private og offentlige.

  10. Jeg merker jeg er enig med deg, men fortsatt veldig uening med Marie Simonsens kommentar.

    Det mest interessante er dette:
    –Dagens ungdom er interessert i å pleie nettverket sitt, det vil si de vennene de allerede har. Og det gjøres på Facebook.

    Tallene vil jo komme for Norge også etterhvert og som du sier, det kan godt hende at de yngre kommer etter på Twitter, men det er også spennende om Twitter er mer «en voksen-kanal». Og hva er det som gjør det til det?

    Kan det være at det er fordi den er mindre intim enn Facebook?

    Masse kudos for din selverklærte manglende kompetanse for hva som slår an hos ungdommen. Det dummest man gjør er i hvert fall å tro at man kan generalisere så bredt som «all ungdom i Norge» «bryr seg faktisk ikke om politikk». (Bytt ut ungdom med «kvinner» eller «somaliere».)

  11. Mange gode poenger her og jeg støtter magefølelsen du har på at Twitter ikke er kanalen for å kapre førstegangsvelgere. Der er nok facebook en bedre egnet kanal.

    Er forøvrig interessant å se hvordan facebook har utviklet seg fra å være noe kidsa brukte til at det nå er damer 40+ (og sikkert også menn) som er den gruppen som øker mest. Spørsmålet jeg stiller meg er om kidsa noen gang vil synes det er kult å bruke noe som vi voksne allerede er på? Jeg tror ikke det og når facebook er ut finner de nok noe nytt de kaster seg på før vi gamle skjønner hva som har skjedd. Hva tror dere?

    Den digitale valgkampen vil forøvrig bli godt dekket på http://valgpanelet.no/

  12. Hm, siden jeg er 22 og du er 23, så er vi jo nesten dagens ungdom, kjære navnesøster? ^_^

    Uansett:

    Min erfaring er at Twitter er langt bedre for folk som leter etter businesskontakter, kjapp spredning av informasjon og effektiv nettbruk enn det et nettsamfunn er.

    Det _er_ en voksengreie, og i stor grad en frilans-selvstendig næringsdrivende-selvpromoteringsgreie.

    Mens Facebook gjør alt de kan for å holde deg inne i Facebooksystemet ved hjelp av leker, tester, spill og evige samtaler med kjentfolk, er Twitter en slags gang mellom mange rom. Folk skal fort inn og fort ut igjen, for så å komme fort inn igjen og gå et annet sted.

    Du har sammenlignet Twitter med et middagsselskap, men jeg tror det bedre kan sammenlignes med det stedet alle står og mingler før de setter seg til bords.

    Likevel synes jeg ikke det er noe stress om Twitter ikke blir det nye Facebook. Det er bra at vi har forskjellige nettaplikasjoner til forskjellige formål som funger for forskjellige folk.

  13. Bare en digresjon videre på Stoltenberg-sitatet. Jeg kjenner en person som sier at hun tror hun kan bli flink «på data», og spurte meg om jeg synes hun skulle studere «det». Altså data. Jeg ble lattermildt stum og svarte «tja, jo, innen hvilken retning tenkte du deg?», hvorpå hun fikk et blankt blikk og svarte «er det flere retninger i data?» Akk.

  14. «Magefølelsen min sier at den typiske norske Twitter-bruker er en 32 år gammel journalist.»

    Tror ikke det er noen ting å utsette på magefølelsen din, nei. :-)

    En annen ting er at dersom førstegangsvelgerene plutselig strømmer til twitter så spørs det om det er for å høre på politikere, men det viktigste er nok likevel at twitter-terskelen er så lav at selv halvgamle politikere lærer seg å bruke det. Det er nok en fordel at de ivrige politikere bruker kanaler de behersker og ikke der hvor de ender opp som fisk på land.

  15. Jeg er i stor grad enig med deg. Samtidig tror jeg mye av årsaken til at få unge er på twitter nettopp er at få unge er på twitter. Sosiale nettverk er preget av sterke nettverkseffekter. Jo flere av vennene dine som bruker et verktøy, jo nyttigere blir det for deg.

    Twitterbruken generelt i Norge har eksplodert de siste månedene. Jeg tror det bare er et tidsspørsmål før så mange ungdommer bruker det at mange føler at de må ta det i bruk.

    Uansett – selv om førstegangsvelgerne skulle komme på twitter, er det ikke sikkert at man klarer å komme i kontakt med dem, det forutsetter at de følger noen som sprer et politisk budskap. Da har jeg mer tro på facebook.

  16. Tror du har en god mavefølelse. Analysen er sterk. Uten at det kan brukes til noe som helst, så har jeg erfart at tenåringer sier «twitter, hæ, er det en slags facebook. 140 tegn?» Kan godt hende ungdommen feier inn, men tviler egentlig. Twitter er to-delt: effektiv spredning av informasjon, gode tips, raske svar og en ren sosial meldingstavle hvor facebook av de fleste tydeligvis vurderes som helt overlegen. Hittil ser det heller ikke ut til at ungdom er skremt vekk fra facebook som følge av foreldregenerasjonens inntogsmars.

  17. Bra innlegg. Jeg tror også Marie Simonsen har mye rett. Og hvorfor skulle ungdom bli interessert i politikere de aldri har hørt om kommunisere med 140 tegn? De kommuniserer jo allerede på TV med 140 tegn. Blir det bedre uten bilder?

    Jeg tror Twitter er interessant å følge av litt andre grunner enn velgere. Et par tanker.

    1. Det handler om konvergens. Twitter er en forbausende effektiv realtime kommunikasjonsprotokoll som kan skape eller ødelegge saker. Det kan være det som henter oppmerksomhet over til din TV-kanal, blogg/nettavis/nettside. Jeg tror vi så langt bare har sett begynnelsen.

    2. Dette er bare begynnelsen på noe. Husk at SMS startet som en kommunikasjonsprotokoll for teknologer som jobbet i GSM-nettet før det ble ungdommens kommunikasjonsform. Bruksmønster kan noen ganger ta helt andre veier enn ekspertene tror. Twitter har et kritisk masse-problem blant ungdom. Kanskje kommer man aldri forbi det heller.

    3. Twitter er viktig for politikerne selv om velgerne ikke er der. Hvorfor? Fordi journalistene er der. Og journalistene må være der for å ikke gå glipp av noe. Så i denne fasen er Twitter med på å forsterke den tradisjonelle kommunikasjonsmåten der ting går fra politikere via journalister. Mediene fanger opp ting de så videreformidler i sine egne publikasjoner. Problemet for mediene er at dette samtidig er en disruptiv teknologi som muliggjør en direkte kommunikasjon utenom etablerte kanaler. Det blir spennende å se hvor lang tid det tar før vi ser den effekten i større omfang.

    1. Da jeg gjorde analysen av hvordan journalsiter tvitrer, så leste jeg meg opp på litt teori, blant annet om nettverkssosiologi. Det ga meg veldig mange aha-opplevelser.

      Tenkte jeg skulle skrive en blogpost der jeg forteller litt om det, gir mange gode begreper for å forkalre hvorfor oghvordan ting som Twitter fungerer, og hvorfor akkurat mediefolk kicker på det.

  18. Det er noen få ting man må tenke på, hvor facebook er privat er Twitter nesten alltid fullstendig offentlig.

    Foreldre, skole og media forer ungdom en skepsis for å skrive offentlig. Ikke alle i den alderen er klar for å skrive offentlig, selv om det bare er 140 tegn, da der det lettere å kommunisere privat med vennene sine.

    Unge bloggere, ungdomspolitikere og de engasjerte vil man nok finne på Twitter ganske snart. De vil føle en merverdi av å kunne kommunisere og ta del av informasjon som motiverer og interesserer de.

    Du vil nok finne elevrådslederen her, men ikke slackeren.

    Paradokset i dette finner man om man søker på f.eks Pepsi eller andre merkevarer som retter seg mot ungdom. Da popper det opp masse rart..

    Så jeg vet ikke… jeg tror juryen er ute enda.. Men er det en dårlig ting at man må ha et vist engasjement for å gå over Twitter terskelen?

    Jeg vil si at det er viktig for partiene å være på på Twitter for å engasjere og skaffe nye partimedlemmer.

    Så jeg vil kanskje heller si – Gud hjelpe oss alle om «Gossip Girl» begynner å bruke det i serien..

    1. Ja, dette med privat vs. offentlig har blant annet Marika Lüders skrevet om, leste noe av henne i forbindelse med den analysen av journalistene.

      Tenkte jeg skulle skrive en blogpost der jeg formidlet litt tanker derfra og.

  19. […] Twitter mente hun imidlertid ville passe godt for foreldrene. Svaret stemmer godt med konklusjonene i Ida Aalens blogg: Førstegangsvelgerne er ikke på Twitter. […]

  20. Marie Simonsen sa at Twitter «er det foretrukne sosiale medium for førtiser som tror de er med.»
    Tror hun at folk henger på Twitter for å føle seg yngre og kulere? Og hvor kommer i det hele tatt teorien om at fjortisene har noe forhold til Twitter fra?

    Jeg tror magefølelsen din er helt riktig, og som 34-årig nettmediemann (som nettopp har kjøpt rekkehus) er jeg selv med på å understøtte den.

    Folkene mine på Twitter har gitt meg enorme mengder inspirasjon og kunnskap. Samt gode doser glede og underholding. Men Twitter er først og fremst et bransjefenomen i dag.

    @urke

    1. Ja, altså, jeg er ikke enig i Marie Simonsen om grunnen til at folk er der..

      Jeg er bare enig med henne i at førstegangsvelgerne ikke er der!

  21. Jeg tror kanskje dere undervurderer «kidsa» litt. Kulhetsfaktoren har lite eller ingenting å si for nye sosiale medier.

    «Kidsa» orker ikke å bli med på Twitter for å ha kontroll på hva vennene driver med, som enkelte over har foreslått. Det får de på Facebook, og ikke er det veldig interessant heller. Om Jens Stoltenberg er pissatrengt i et viktig møte, eller om Ida sitter på fortauskanten å surfer – det er egentlig knekkende likegyldig.

    Hovedpoenget er at verdibudskapet til Twitter kontra Facebook er fundamentalt forskjellig.

    Twitter kan brukes til mye rart, men etter mitt syn er Twitters verdibudskap egentlig deling av informasjon og interessante lenker relatert til forskjellige tema, og har lite med en-til-en-kommunikasjon å gjøre.

    Facebook er på motsatt side og er deling av informasjon relatert til forskjellige personer, ofte basert på personlige relasjoner.

    Dessuten er Twitters verdibudskapet for subtilt til at folk umiddelbart skjønner nytteverdien, før man faktisk begynner å bruke det.

    Derfor tror jeg ikke Twitter vil ta av i samme skala som Facebook.

    Men hva gjør vel egentlig det?

    1. Viktig poeng, men dette verdibudskapet du snakker om er ikke noe som er innebygget i tjenesten som sådan.

      Det er kultur og kutyme som har blitt etablert gjennom hvordan brukerne har tatt tjenesten i bruk (domestisering, for å bruke et akademisk ord på det).

      Så kidsa kan jo godt bruke Twitter på en helt annen måte enn det «vi» gjør. (Og i utgangspunktet så var det jo ikke tinyurls osv skaperne bak Twitter så for seg, hele grunnideen var jo at en oppdatering skulle få plass i en sms)

  22. En litt lengre kommentar til din blogpost her

Legg igjen en kommentar til Stian T Avbryt svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s