FrP gjør en strålende jobb på nettet – for folk flest

FrP sin forside

Anbefaler deg først å lese Bente Kalsnes som skriver om at Frp mangler nettkoden (som jeg faktisk først lestetrykk i Morgenbladet denne uka) Jeg gjør meg selv litt mer uenig enn jeg er, og vil påstå at FrP har skjønt minst like mye som alle de andre partiene.

Er folk flest på nett?

Kalsnes spør når ble internett elitistisk? Internett var elitisk helt fra starten av. De som først fikk tilgang, var de universitetsansatte, og de store selskapene. Internett er et medium som har spredd seg ovenfra og ned. Og slik er det fortsatt.

Internettbruk i Norge 2008

Blant de som har fullført ungdomsskole, bruker 52% internett hver dag. De som har fullført videregående, ligger på 68% – begge under landsgjennomsnittet på 71%, og langt under de med kort (79%) og lang (86%) universitetsutdannelse, viser tall fra Norsk Mediebarometer 2008.

FrP-velgerne har lavere utdanning enn gjennomsnittet. Og når de først er på nett, hva gjør de med lavere utdanning da? De oppsøker i mindre grad nyheter fra andre kilder enn papiravisenes nettaviser (det betyr kanskje at de også leser mindre blogger?), men de ser mer video og er på nettsamfunn.

Internettbruk i Norge 2008

FrP har skjønt nettet

FrP har jo brukt YouTube, til innlegg fra FrP-landsmøtet – til sånt folk bruker YouTube til. Christian Ingebritsen synger om FrP. Strålende idé.  Det er en låt liksom. Men de andre partiene bruker YouTube til løsrevne politiske utspill, og det tror jeg ikke funker.

Når politikerne opptrer i media, så vet vi hvorfor de blir avbrutt. Det er liksom ikke deres skyld. Men når de presenterer sin egen politikk på sine egne nettsider, så blir det gjerne overfladisk og lettvint (uten at de nå kan skylde på journalistene), men selv når det er grundig, så blir jeg like skeptisk: Det er jo ingen her som kan si dem i mot.

Kalsnes skriver at Frps generalsektretær og nettredaktør Geir Almåsvold Mo svart at «nettsidene fungerer best som infobank, ikke så godt som markedsføring» og at hensikten med nettsidene var å heller mobilisere de som allerede er venner av FrP.

Det høres lurt ut, og det er egentlig nærmere Obama-strategien. De brukte jo nettet til å spre valgkampmateriale, slik at folk kunne gå ut og tale hans sak. Slik sett virker det lurt å bruke nettsidene som «infodatabase». Og tenk på FrPs ValgCamp. Det virker betrakelig lurere, med tanke på at engasjement på internett ofte ikke materialiserer seg i den virkelige verden.

Og jo, de blogger

Kalsnes påpeker at «ingen sentrale Frp-politikere blogger». Men dee «sentrale» politikerne som har forsøkt seg på blogging så langt, har endt opp som uengasjerende lagringsplass for alle pressemeldingene og talene som ble forkastet, for eksempel Erna Solberg sin blogg. Blant de mer vellykkede «sentrale» politikerbloggerne er Bård Vegar Solhjell.

Men jeg gjør som Siv Jensen, og tyr til enkelteksempler i stedet for statistikk, for å underbygge poenget mitt (uff da). Hanne Blåfjelldal er 2.kandidat for Oppland FrP til stortingsvalg, og 1.nestformann i Fremskrittspartiets Ungdom (FpU). Da VG slo opp «FrP vil kaste ut foreldre med barn som har hijab«, så sa hun at nei, det stemte ikke, og toppet det med en YouTube-embed av sitt innlegg på landsmøtet:

Da har du skjønt blogging, vil jeg si. Hun er kanskje ikke «sentral» FrP-politiker, men hun står på liste. Det er jo noe folk flest-aktig over at det nettopp er kandidatene som blogger, og ikke de «sentrale» FrP-politikerne.

(Kalsnes har et poeng om at Fremskrittspartiet har bilder på Flickr, men du kan ikke bruke dem! Jeg prøvde å finne et Creative Commons-bilde som kunne illustrere denne blogposten om Fremskrittspartiet, men det var jo komplett umulig. Men siden det meste som blogges om FrP sikkert er mer kritisk, så kan det godt hende at det egentlig er lurt.)

Lettvint kritikk

Det som blir for lettvint, er når Kalsnes forklarer FrPs (i følge henne) fravær på nett med at de har et «forenket og populistisk budskap», og skriver at

Det er to trekk ved internett som medium for politisk kommunikasjon som kan brekke Frps tv-rygg: Det ene er at internett inviterer til etterrettelighet og ordentlige svar, dernest at internett inviterer til dialog.

For det første trenger ikke internett gi etterrettelige og ordentlige svar. Linker du nok, og bruker nok løsrevne sitater (slik jeg har gjort her), kan nesten et hvert utsagn virke etterretterlig og ordentlig. Det er en grunn til at konspirasjonsteoriene blomstrer på nett!

Det er kanskje lett for andre å «avsløre» FrP på sine blogger, men det spiller liten rolle så lenge hvis potensielle FrP-velgere kun leser FrP-blogger, som fint kan velge å la være å lenke til de kritiske innleggene. Eller forhåndsmoderere kommentatorfeltet. Så kan vi på Twitter være innmari oppgitt over forhåndsmodereringen, men det spiller liten rolle så lenge potensielle FrP-velgeren verken får høre om det eller kanskje ikke engang bryr seg.

Og alle partier har noen skjeletter i skapet, alle partier har inkonsistens i sin politikk. Det er synd at Kalsnes, som egentlig gjør en svært god analyse av FrPs internettbruk, ender opp med å forklare FrPs framgangsmåte på nettet kun ut i fra deres politiske program heller enn det er – valgkampstrategi.

Oppdatert: Jeg mener Kalsnes (@benteka) har en god analyse, og gode poenger – men at det er en analyse som stemmer mer for stortingsvalgene om 4 eller 8 år. Jeg tror ikke FrPs eventuelle mangler på nettsatsing i år kommer til å ha noen konsekvenser for valget i år. Bård Vegar Solhjell (@bardvegar) mener jeg tar (delvis) feil, og hadde en interessant diskusjon med kunnskapsminsiteren om FrPs nettstrategi som du kan lese her. (De nyeste innleggene kommer først, så scroll litt ned)

Videre lesning

Finnes mange gode sider som samler partienes innsats på nett, men dette er verktøy som nok først og fremst er nyttig for journalistene (og ikke de evinnelige folk flest.) Uansett:

5 kommentarer om “FrP gjør en strålende jobb på nettet – for folk flest

  1. Må si meg enig. og jeg og vennene mine ler fælt av alt web 3.0-pisset hvor sosiale medier ses på som sentrale. Man må kjenne nettets begrensinger, og det er mange. Frp er flinke på alle platformer, og den elitiske, intellektuelle, dialogbaserte nettdebatten er ikke en platform de (eller ytterst få i det hele tatt) er avhengige av.
    Nettet er et sted de kan si akkurat det de vil, så lenge de vil, hvordan de vil, og den eneste platformen (utenom bøker, løpesedler) hvor dette er mulig. Hvorfor må man også her oppfordre til debatt og dialog? Virker ofte unødvendig og litt overvurdert.
    Fin bloggpost!

  2. Synes du har minst to gode poenger:

    Jeg er enig i at det virker svært søkt av Kalsnes å si at FrPs politiske budskap i seg selv skulle egne seg dårligere for interaktivitet/sosiale medier enn andre partiers. Særlig blir jo dette påfallende å si hvis man samtidig mener at FrP er et «populistisk» parti – da burde jo partiet i utgangspunktet ha alt å tjene på å føle «folk flest» og velgerne på pulsen, for å kunne justere kursen i retning av folkestrømmen.

    Jeg er også enig med deg i at nettstrategien til FrP neppe vil ha store konsekvenser i valget i høst. Grunnen er både at antallet aktive brukere av sosiale medier fremdeles er forholdsvis lavt, og selv om viktige opinionsdannere er overrepresentert blant disse, så har jo FrP nettopp blitt stort på tross av, ikke på grunn av, sitt forhold til opinionsdannerne.

    Det man imidertid kunne si til delvis støtte for Kalsnes, er at det kan være at FrP, ved å ikke bruke sosiale medier mer aktivt, ikke utnytter et uforløst potensiale blant nettbrukere. For det kan jo virke som om kommentarfeltene i de fleste nettaviser uten forhåndsmoderering til 80 % fylles av politiske standpunkter som kan antas å ligge nærmest dem FrP forfekter.

    På den annen side: SVs og FrPs velgermålgrupper er sannsynligvis ulike mht grad av verbalitet over tastaturet. Kanskje kan FrPs behov for tilbakemelding fra folkedypet derfor mer effektivt dekkes av meningsmålingsinstitutter?

  3. God og nyansert sak, og jeg må si meg enig i Bjørnar og vennene hans i at det er mange som ser litt mye luft i ballongen web2.0/3.0… Og at landets hurtigst voksende parti ikke skulle få til noe rett, er vel en påstand som faller på sin egen urimelighet?

  4. Takk for en lang kommentar, Ida!

    Fint at du har gravd frem mer statistikk. Men jeg tror du skal være forsiktig med å undervurderer ”folk flest”. Som tallene du viser til gjør ”folk flest” (de med lavest utdanning) mye mer enn å kikke på YouTube-videoer. Se bare på de høye tallene for nettsamfunn og lesing av nyheter. Dessverre sier Norsk Mediebarometer ingenting om interaksjon på nett (skrive kommentar på nyhetsartikler, blogge, tvitre, etc).

    Det blir misforstått når du påstår at jeg forklarer Frps framgangsmåte på nettet ut i fra deres politiske program. Selvfølgelig er det valgkampstrategi, slik det er for alle andre parti.

    Jeg sier at Frp har en slags TV-fremgangsmåte på nett, fremfor å tilpasse seg nettet på nettets egne premisser. You Tube og Frp TV er helt sentralt på Frps nettside, men mulighetene for interaksjon er minimale.

    Jeg skriver primært om at Frp, som liker å kalle seg for partiet for folk flest, burde være mye mer på nett. Og særlig på nettsamfunn. Dersom man ser på statistikken du viser til fra Norsk Mediebarometer, så er majoriteten av Facebookbrukerne de med lavest utdanning. Facebook er jo tross alt det mest folkelige nettplattformen i Norge. Ifølge CheckFacebook er 1,75 millioner nordmenn på Facebook, altså 43,8 prosent av nettbrukerne.

    Og særlig mener jeg at Frp, i likhet med alle de andre partiene, bør ta inn over seg og utnytte mulighetene til å komme i dialog og kommunisere med velgere på nett. Men når bare 6 sentrale Frpere blogger (som jeg har funnet via Skattebetalerne og Valgpanelet), og 7 er på Twitter (to av dem har beskyttet oppdateringene sine!), så vitner det om at de ikke er så innstilt på dialog. Jeg kunne også tenkt meg å sett mer interaksjon mellom Siv Jensen (eller hennes ”ghost writer”) og brukerne på Facebook.

    Jeg mener partiene har en unik mulighet til å ta i bruk disse verktøyene til å engasjere folk i politikken på en ny måte, derfor synes jeg der er underlig at Frp er så lunkne til bruken av disse kommunikasjonsverktøyene.

    Jeg sier ikke at dette nødvendigvis får konsekvenser ”i dette valget, til det er verken det norske folk eller norske politikere erfarne nok brukere av alle de nye verktøyene som sosiale medier åpner for.” Men jeg ser ikke bort fra at Frp eller andre partier som ikke mestrer den nye interaktive kommunikasjonen, kan oppleve et tilbakeslag dersom de ikke knekker internettkoden.

    1. Egentlig er jeg ganske enig!

      Ville bare poengtere at FrPs nettstrategi undervurderes om man vektlegger deltakelse, dialog og sånn for sterkt, det er vanskelig å vite hva slags utslag det egentlig vil kunne ha både på politiske preferanser og handlinger.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s