Journalister som tvitrer

Analysen av tvitringen til journalistene er en semesteroppgave i kvantitativ innholdsanalyse, i emnet MediesosiologiNTNU.

Jeg er nettopp ferdig med å analysere 800 tweets fra norske journalister i Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende og en del lokalaviser. Hva bruker journalistene Twitter til? Er det et arbeidsverktøy, eller er de privatpersoner på Twitter? Noen foreløpige funn:

  • 15 % av tweetsene handler om privtliv og fritid
  • 32% handler om jobb og journalistikk generelt
  • 21% er linker
  • Av linkene er hele 35% til egen avis

Men semesteroppgaven skal inn fredag kveld, og innen den tid så må jeg jo skrive selve oppgaven også! (I tillegg har jeg enda en semesteroppgave..) Selve dataanalysen er jo bare litt av jobben.

Jeg skal tilrettelegge semesteroppgaven så den blir litt mindre tung og akademisk og egner seg til nettlesning, dette skal dukke opp i løpet av påska.

Så ja, som jeg har fått en del spørsmål om på Twitter, jeg kommer til å dele ALT jeg har funnet.

9 svar til «Journalister som tvitrer»

  1. Blir spennende å se hva du har funnet, Ida. Hvor mange prosent var ren, skjær fjas, da? ;)

  2. 27% er «Annet», altså verken linker eller knyttet til jobb, privatliv eller fritid..

    Er nok ganske mye fjas som gjemmer seg i den kategorien! Men hvor mye journalistene fjaser på Twitter var litt utenfor oppgavens rekkevidde ;)

  3. […] noen tall som var litt mer spennende var de Idaaa slapp om hva journalistene twittrer om. Jeg gleder meg til å lese resten av funnene hennes når de kommer […]

  4. andreascarlsen avatar
    andreascarlsen

    Hei sann! En tanke her er at mens «content is king» tidligere var gjeldende ide om å lykkes på nett, er det mange som nå har mye bra innhold. De store mediestedene blir stadig større, og jeg tror «distribution is king» gjelder nå. Tror det kan være en grunn til at journalister bruker bla twitter til å distribuere sakene sine, samt vise at de er tilstede i en litt slapt definert samfunssdebatt.
    Ser fram til dine funn! mvh twitter.com/andreascarlsen

    1. Dette, i kombinasjon med det stadig gallopperende arbeidspresset på journalistene, tror jeg er viktige forklaringer.

      Twitter blir en ekstremt effektiv måte å få litt innspill «utenfra», når man ikke lenger har tid til å forlate arbeidsplassen og gå ut i ehm.. «felten».

  5. Twitter er morro…så du på Twitter tv imorges med Larry King og Aschton og co? Mrsmt ;-)

    God helg!

  6. Dette har skal jeg få skrevet ferdig i løpet av en uke eller to. Fikk ikke tid i påska :/

  7. […] Teorien nedenfor er den jeg brukte som utgangspunkt for å definere kategorier, når jeg analyserte de 300 tvitringene til journalistene. […]

  8. […] Jeg skal blant fortelle litt om hvordan journalistene tvitrer, som jeg såvidt har skrevet om før her. (Om du er medieviter eller noe i den duren så kan du også lese enda mer […]

Legg igjen en kommentar