To uker med intenst eksamensarbeid

Foto: Godeste @sveinhal som alltid tar så gode bilder.. CC-BY-NC-ND

Så er jeg i gang. I dag utleverte de hjemmeeksamenen i faget Metoder i språklig kommunikasjon, et metodefag på masternivå og 15 gyldne studiepoeng. Utfordringen er som følger: størstedelen av de som tar faget har en bachelor i språklig kommunikasjon bak oss, men vi er en liten gjeng med medievitere fra Master i Medier, kommunikasjon og IKT som tar faget.

Oppdatert: Jeg valgte oppgave 3, så jeg kan forberede meg til Forskningsoppdrag i bedrift som jeg skal ha i vår som del av mitt internship hos NetLife Research.

Noen innspill til hvilken oppgave en medieviter blant en begavet gjeng med studenter i anvendt språklig kommunikasjon bør velge?

  1. Jann Scheuer (2005) peker på verdien av å veksle mellom induktive og deduktive metoder i språklig kommunikasjon. Hva ligger i denne påstanden? Gjør rede for hvordan en mer eller mindre induktiv eller deduktiv innfalsvinkel er fundert i kunnskapsinteresser og får konsekvenser for prosjektdesign. Drøft med utgangspunkt i pensumlitteratur hva slags rolle kontekst og kontekstuelle ressurser gis i empiriske analyser med ulike kunnskapsformål.
  2. Diskurs er et sentralt begrep innenfor anvendt språkvitenskap og begrepet er vesentlig med tanke på å relatere språkbruk til sosial interaksjon og meningsdanning. Gjør rede for hvordan begrepene diskurs og diskursanalyse kan ses på som analytiske og teoretiske begrep med klare metodiske implikasjoner.  Drøft med utgangspunkt i pensumlitteratur hvordan et diskursteoretisk utgangspunkt kan være forenlig med et uttalt endringsformål.
  3. Ta utgangspunkt i en problemstilling eller noen forskningsinteresser som du har lyst til å arbeide videre med (for eksempel på masteroppgaven din) innenfor faget anvendt språkvitenskap. Diskuter deretter hvordan du vil avgrense temaet, på hvilket felt du vil plassere dette temaet. Trekk inn studier som du mener er relevante å sammenligne din planlagte studie med, og redegjør for hvilke innsamlings- og analysemetoder som står sentralt i disse studiene. Skisser kort hvordan du vil gå frem i innsamlingen av materiale og hvordan du på dette tidspunktet ser for deg at du vil bearbeide data.

Jeg har to uker på meg, og oppgaven skal være 15-30 sider. På toppen av det hele: hjemmeeksamenen skal inn først 14. desember, men i tillegg har jeg skoleeksamener i Medie- og kommunikasjonsteori og IT Grunnkurs samtidig som hjemmeeksamenen!

7 kommentarer om “To uker med intenst eksamensarbeid

  1. Kan ikke si annet enn at jeg synes diskursanalyse er veldig spennende! Og (det burde i alle fall vaere) et svaert relevant tema for medievitere. Men hva du liker vet jo jeg lite om.

    Lykke til!

  2. Jeg holder på å orientere meg om software for kvalitativ og kvantitativ språkanalyse. Hva med å gjøre noe på software/metode/web 2.0/sosiale medier-ting som gjør at du kan kombinere perspektivet på språkvitenskap med din kompetanse i interaksjonsdesign, software, nye medier? Så kan du attpåtil skrive en oppgave som er spennende og jeg kan lære av … ?! ;) (Jeg er tilhenger at ‘flere fluer i en smekk’..)

  3. ah! den valgte jeg også, i fjor. mitt tips er å ikke fokusere så voldsomt på teori, det gjorde jeg og jeg tror ikke de syns det er så spennende.

    sats heller på å gjøre en grundig litteraturstudie, før du trekker ut analysemetoder som er relevante for deg. så kan du bare begynne å «kose deg» med å skrive hvordan akkurat du ville gjort det, noe som kanskje kan funke som metodekapittelet i forskningsoppdraget ditt også. og når det kommer til stykket vil nok researchinga og litteraturstudien antagelig også funke godt til forskningsoppdraget.

    smart :)

    sjekk ut forøvrig ut bokmerkene mine på delicious, jeg har en haug som er merka web, 2.0, communication, digital, discourse etc som kanskje kan funke for deg- litt generellt om kommunikasjon med IKT. hvis du er logga på ntnunett vel og merke, de fleste er artikler som du bare får tilgang til med ip-adresse fra ntnu.

    lykke til. jeg sitter og sliter med eksamen som er due den 4de selv.. :P

  4. Det som gir meg fagleg kick er teoriene om dialogisme, at ein må sjå alt i ein kontekst, at vi nyttar oss av mange kontekstuelle ressursar i samhandling. Metodene i ISK har gått for å sjå på den vesle konteksten ei ytring står i, til å ta omsyn til enda meir kontekst. Tar vi dette over til nett, så er det først det siste året folk verkeleg begynner å ta tak i sjølve kommunikasjonen som foregår. Avisene/firma/ med nettside har stort sett vore interesserte i å fortelje korleis verda ser ut, no er dei meir interesserte i at folk skal bruke sine ressursar til å bidra for å gjere produkta sine bedre. Det er noko med sjølve kommunikasjonen som opnar opp muligheiter.

    Du har valgt ei oppgave som står veldig klart disponert for deg, ser eg. No er det ei stund sidan eg hadde språkleg kommunikasjon langt framme i hodet, og metodene eg kjenner fra ISK er mest lyd/videoopptak, samtaleanalyse, fokusgrupper – med fokus på kva som blir sagt, korleis og kvifor akkurat her i samtalen.

    Du vil forske på om nettmedier/verktøy kan brukes av Netlife til å få brukerinnspel undervegs. Då har du kanskje tenkt å samle det du veit om Netlife, kva metoder dei nyttar seg av, kvifor brukarinvolvering er viktig her? Vise til ulike nettverktøy dei kan bruke for brukerinnspel?
    (Nei, her merker eg er eg på tynn is. I alle fall når eg skal sette det i ei ISK samanheng. Dagen etter julebordet.)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s