Hva kan jeg lære kidsa..? Jeg skal holde foredrag om sosiale medier for VGS-elever

Oppdatering

Det begynner å bli veldig lenge siden jeg skrev denne blogposten. Siden den gang har jeg skrevet to bøker om sosiale medier. Den mest oppdaterte kunnskapen jeg har om temaet, deler jeg i foredrag og kurs.

Foredrag og kurs om sosiale medier

Den opprinnelige blogposten

Jeg fikk den til venstre da jeg var 16 år og begynte på VGS – samme alder som de jeg skal snakke for.. Foto: illustir CC-BY-NC

Oppdatert: Les notatene fra foredraget jeg holdt og tilbakemelding fra skolen om hvordan prosjektet gikk.

Stemningen synes for tiden å være at jo yngre man er, jo mer vet man om «sosiale medier og internett og kommunikasjon og sånn», så jeg er jo nesten litt smigret når Frogn videregående skole vil ha 24 år gamle meg til å fortelle rundt 200 elever på 16-17 år hva sosiale medier er. (Kanskje en dårlig plan, hvis man skal tro Jan Omdahl: «Atskillig tyngre må det være for en 25-årig, nyutdannet journalist å erkjenne at hun allerede er gått grundig ut på dato»).

Før har jeg snakket for fylkesbibliotekarer om hva sosiale medier er, men der snittalderen den gangen var kanskje 40 år, blir dette et ganske annet publikum. Eller blir det egentlig det?

Hva kan de?

Jeg har på følelsen av at de unges nettkompetanse er sterkt overvurdert. Det er helt riktig at de bruker svært mye tid foran alle mulige skjermer – men det er ikke det samme som at de er så kompetente. At du sitter 4 timer hver dag og ser på bilder på Facebook, er ikke det samme som at du vet hvordan man endrer innstillingene for privatliv. Og om du er helt rå i World of Warcraft, så er heller ikke det noe tegn på at du er god til å google. Samtidig så er det helt åpenbart at det å være ung overhodet ikke er noen hindring for å være uhyre kompetent når det gjelder teknologi og sosiale medier.

NSB har opprettet en ny faggruppe som skal overvåke omtalen av NSB på de sosiale mediene. Foto: dalbera CC-BY

Sosiale medier som tilnærming mellom ulike kulturer

Bakgrunnen er at elevene på VG1 (altså gode, gamle 1. klasse på gymnasiet) skal jobbe med et prosjekt, der temaet er FNs år for tilnærming mellom kulturer, og elevene har fått følgende oppgave:

Presenter en idé til hvordan sosiale medier kan brukes til tilnærming mellom ulike kulturer

Mandag 8. mars skal de ha en kick-off, og da skal jeg stå der og fortelle dem noe vettugt om hva sosiale medier er og hvordan de fungerer – litt om hva som er bra, og hva som er dårlig.

Hvor ligger landet?

Jeg bør finne ut hvor landet ligger, og rett og slett får dem til å rekke opp hånda. Hvilke bør jeg spørre om? Disse falt meg inn:

  • Facebook (gjetter det er stort sett alle)
  • Nettby
  • MSN (eller er det Facebook-chatten det går i nå?)
  • Twitter (gjetter det er de færreste)
  • Noe geobasert? Bruker tenåringene Foursquare for eksempel?
  • Hvor mange som har smarttelefoner, f eks iPhone
  • Leser blogger

Er sosiale medier egentlig noe nytt?

Et annet poeng er at det vi bruker sosiale medier er lite nytt. Det er veldig lett å invitere til fest gjennom Facebook, men vi klarte fint å invitere til fest både, 5, 10, 50 og 500 år før Facebook kom også! Den største forskjellen er hvor lett og raskt vi kan kommunisere fra mange til mange.

Jeg slenger på Clay Shirky-sitater denne gangen også:

Saying something to a few people we know used to be quite distinct from saying something to many people we don’t know. The distinction between communication and broadcast media was always a function of technology rather than a deep truth about human nature. (Side 86-87 i «Here Comes Everybody)

Men hva er vitsen?

Den største utfordringen er kanskje å overbevise om at sosiale medier kan brukes til noe mer enn å sosialisere. Hva kan jeg bruke som eksempler som kanskje er litt mer appellerende til et yngre publikum?

Jeg tenkte litt på DIY-nettsider som Instructables, der må det jo være mulig å finne noe underholdende.

Eller kanskje vise bilder fra da jeg og venninna reiste New York, Montreal, Toronto, Detroit og Chicago og bodde gratis hver eneste natt, takket være CouchSurfing. Det er jo også et høyst relevant eksempel på kulturtilnærming!

Couchsurfing kan være gøy: Her setter politiet håndjern på meg i Brooklyn. Foto: Lunkenbiff

Her er noen andre ideer til mer eller mindre sosiale eksempler, hva tenker dere? Jeg må selvsagt velge meg ut noen få eksempler fra denne lange lista med ideer..

Føler også jeg har et stort ansvar for å påpeke problemer og ulemper, ikke bare fordelene ved disse. Det er kanskje først og fremst opphavsrett og privatliv som blir viktig?

Presentasjonen fra sist jeg snakket om sosiale medier:

22 svar til «Hva kan jeg lære kidsa..? Jeg skal holde foredrag om sosiale medier for VGS-elever»

  1. Skal vi ta det på universitetsnivå, så blir det en tredelt debatt:
    Hva er sosiale medier og hvordan bruke de?
    Hvordan definerer vi kulturer her? (regner med de har en enkel av typen et land = en kultur)
    Hva skal vi regne som tilnærming mellom kulturer? (enkel dialog, fysisk møte, gjøre noe sammen, eller jobbe sammen om noe?)

    Hva med å se på hvordan alle nødhjeplsorganisasjonene, veldedige organisasjoner og grupperinger i FN-systemet mm bruker sosiale medier til effektiv å organisere sitt arbeid?
    Haiti og Chile er jo i så måte dagsaktuelle og relevante temaer.

    og som forklaring på sos.med. syns jeg Granovetters Strenght of Weak Ties er det som fungerer best. Men selvsagt også enig i at Shirky viser godt hva som er forskjellen på den kommunikasjon nettet muliggjør i forhold til hva vi hadde før.

    1. Ja, gode poenger, men det var visst ønskelig at jeg snakket mer om sosiale medier generelt og mulighetene i det – hvordan det skal brukes til å forene kulturene var det elevene selv som skulle finne ut av, hehe.

  2. Yay, det er digg å snakke for vgs-elever. Jeg har holdt rundt femti foredrag på ulike videregående skoler og snakket om sosiale media, så jeg begynner å bli litt tørr bak ørene når det kommer til skoleklasser og Internet.

    De viktigste erfaringene jeg har gjort meg:

    1. Tenåringer vet ikke egentlig så mye om sosiale media. De bruker det, men de reflekterer ikke over det. Ofte bruker læreren det lite, men har masse spørsmål og problemstillinger. Til sammen utgjør de et godt utgangspunkt for diskusjon.

    2. Start foredraget med å finne ut hvor de står: Begynn med en introduksjonsrunde der du får dem til å si hva de bruker nettet til, hvis de er en liten nok gruppe. Til håndsopprekningen: . Hvor mange brukre _ikke_ Facebook? Hvor mange vet hva Twitter er? (Det er nesten aldri noen) Hvor mange har en blogg? Hvor mange leser blogger? Hvor mange spiller spill online, som WOW og CS? Deviantart hvis du prater for en kunstklasse. Nettby lever bare i bygda.

    3. De fleste lærere har én problemstilling de gjerne vil at du skal ta med elevene: Nemlig over-sharing. Hvordan unngå å utlevere seg selv på nett? Forbred noe på det, enten som en del av foredaget eller som svar på et spørsmål som dukker opp. Min erfaring er at tenåringer flest har tenkt lite over spørsmålet og er vant til å dele svært, svært mye, spesielt på Facebook.

    4. For vgs-elever er blogging synonymt med blogg.no. Enkelt og greit. Å vise andre blogger og andre måter å gjøre ting på kan derfor være litt Alice in Wonderland for dem.

    5. Coachsurfing er genialt eksempel!

    6. Deiligst.no er en viktig del av mange unges hverdag, selv om vi glemmer at det finnes

    7. Generelt: Du kan godt problematisere kjente ting. At de vet om noe, betyr ikke at de har tenkt over det.

    Vær forbredt på at 99% av spørsmålene kommer til å bli rettet mot deg som person. Hvor mye tjener du? Hvor jobber du? Hva slags utdannelse har du tatt? etc.

    Lykke til!

    1. Tusen takk Ida! Dette var utrolig nyttig!

  3. Enig med Virrvarr her.

    Tror helt sikkert du har mye å lære dem og at lærerne kommer til å være i veldig opptatt av sikkerhet/nettvett.

    Ønsker du debatt kan du jo vise fram noen dårlige eksempler på personvern..

    Lykke til!

  4. Einig med Granovetters-eksempelet til Carl Christian, det er eit fint eksempel på korleis sosiale medier fungerar, og kan «utnyttast».

    Ellers kan det jo vere greit (dersom du nemnar PleaseRobMe) at hovudgrunnen til at folk blir rundstjålne framleis er at dei har lyset av og fulle postkasser etter ei veke i Syden – eller at det ikkje er fotspor i snøen rundt hytta.

    Og du treng ikkje berre nevne couchsurfing – kva med generell crowdsurfing? Kva du med blant anna denne bloggposten – for ikkje å snakke om eksamenen din? Ikkje at du treng å oppfordre alle til å legge eksamenen sin ut på nettet, men det kan jo vere ein tankevekkar?

    1. Også Wikipedia da. Det er da vel eit sosialt medium godt som noko. Ein får bruka det på alt frå wap til skjermsparar. Og Norge er jo i verdstoppen på wiki-awareness og -bidrag. Noko for kulturtilnærminga?

      Men enn biip.no, har det gått heilt over, eller?

  5. Når jeg gikk på ungdomskolen (1993) så hadde vi en pc med modem hvor vi kunne sende eposter til en klasse i Tyskland, Sør-Afrika og USA. Det er også sosiale media, Epost er også sosiale media om man bruker det riktig, dette var veldig komplisert og bare en lærer på hele skolen viste hvordan man kunne sende og mota.

    Så for at du skulle kunne svare konkret på det FN prosjektet må du nok se litt på at det ikke handler om mediet, men kommunikasjon. Fremskritt i teknologi som tale og videosending over landegrenser er også viktig. Skype og webcam er like sosialt som en facebook wall om man skal bruke sosiale media til å jobbe sammen over landegrensene.

    Et annet eksempel du kan ta er veien fra formelt brev til å kunne spørre f.eks kongsvinger kommune om det man lurer på via twitter og facebook. Websider/nettbutikker til bedrifter får callback eller chat for dialog med kundene er også sosiale media.

    Ta noen skjermdumps fra wayback engine og vis de hvordan web-sider blir mer sosiale, aviser fra enkle nettsider, uten engang e-postadressen til journalisten til aviser med kommentarfelt hvor leserne (noen ganger) vet mer enn reporter.

    Jeg synes NRK beta er et glimrende sosiale media nettsted, hvor alt fra nettredaktører til teknikere dukker opp i kommentarfeltet og svarer på spørsmål fra seerne/leserne til NRK.

    Om du skal nevne rosabogger så kan du ta opp problemstillingen med vareplassering. Vis kosedressen til noen av de og se om de forstår om dette er reklame eller ikke.

    Grensen mellom det kommersielle og venners meninger kan du også ta opp. Og hvordan stadig mer av ungdomskulturen blir kommersialisert. Denne videobiten er genial http://www.youtube.com/watch?v=4LFQIoc49ZM til å forklare det.

    Synes også du skal vise Spotify andre film og msuik tjenester å kunne dele spilleister osv er kanskje nytt for mange.

    Du kan også vise de kommentarfeltet på bloggen din, og hvordan du fikk hjelp til foredraget.

    Men i bunn og grunn er sosiale media den enkleste og mest underholdene måten å kommunisere på, og brukerne vil vandre til det stedet som gir de mest.

  6. Det virrvarr sa, temmelig nøyaktig.

    Jeg underviser i vgs, og bruker en del tid på sosiale medier.
    Erfaringen er at elevene bruker en del sosiale medier som Facebook mye, men refleksjonsnivået er lavt. Kildekritikk og personvern er ikke særlig tilstedeværende, og opphavsrettskunnskapene…vel.

    Ikke minst ser de sjelden nytteverdien av sosiale medier, de bruker det kun til underholdning
    De må feks tipses om å bruke Facebook eller Twitter for å få innspill eller finne kilder/caser til saker de skal lage.
    Likeledes er inntrykket at blogging = rosabloggere, og blogging er kun for underholdning.

    Jeg pleier å starte tidlig med håndsopprekning av hvem som bruker hvilke sos.medier, og be dem registrere hvor mye tid de bruker på hver enkelt og hva de bruker det til.
    De færreste vg1-elever bruker Twitter. Ofte kommer replikken «Twitter er for sånne som ikke har noe liv», men de vet egentlig ikke noe om hva Twitter dreier seg om utover det. ;)
    Men svært mange av mine elever har tatt det i bruk etter hvert.

    Og ja, CouchSurfing er et veldig godt eksempel å bruke.

  7. En annen litt morsom sak du kan nevne, (ta med den første telefonen din forresten) er hvorfor din Nokia slo ut Ericsson sitt flaggskip t28 (http://static.wix.com/media/0c810998e89775ece7025d1a7c054ce9.wix_mp). Den hadde nemmelig T9 til å skrive tekstmeldinger med, noe Ericsson ikke hadde. Altså den enkleste og morsomste måten å kommunisere på vinner alltid!

  8. Spennende og ikke minst utfordrende! Gode kommentarer allerede, her er mitt bidrag:

    «Kidsa» tror nok de vet alt om sosiale medier, fks. facebook, blogging og kanskje twitter. Det er ikke helt sikkert de ser det store bildet for det om. Fks. det at faktisk ikke alle har facebook (i.e. u-land, lukkede land etc). Dette kan jo kobles mot spørsmålet om hva kultur er, og hvordan kultur og sosiale medier påvirkes av hverandre. Fks. et kart over wikipedia-bidrag – hvem bidrar/leser mest sett i forhold til BNP? (klassisk Gapminder stil)

    Deling av informasjon er som nevnt flere ganger, ikke alltid en bra ting. Eksempler på hvor langt man kan komme med for eksempel kun et brukernavn kan være interessant. «Over-sharing» og faren ved dette er nok også viktig. Generelt vil jeg oppfordre til å vinkle det mot et etisk perspektiv. Men det blir kanskje litt for «mye».

    Det kan også være interessant å ta inn perspektivet med «kritisk syn» på informasjonen. Fks. kan du jo endre en wikipedia-side på forhånd med helt feil informasjon, legge det ut på facebook/bloggen din etc og spørre om dette er riktig informasjon.

    Lykke til! I ånden med deling kan du jo legge ut evt. slides/fremgangsmåte i ettertid?

  9. Når jeg leser alle kommentarene her ser jeg at nær alle har glemt oppgaven til disse elevene: «Presenter en idé til hvordan sosiale medier kan brukes til tilnærming mellom ulike kulturer». Dere har stort sett ramset opp forskjellige sosiale medier uten å se det i sammenheng med oppgaven.

    Mitt tips er å først definere hva er forskjellige kulturer:
    Er det mellom i- og u-land? Unge og gamle? Fattig og rik? Sosser og friker? Sikkert mange svar, og kanskje alle. Men vinklingen må jo være hvordan sosiale medier kan være brobygger på godt og vondt. Hvordan har dette fått innvirkning på situasjonen i Burma eller Kina for dissidenter? Å nå ut til kjente og ukjente gjennom nye medier i tillegg til de tradisjonelle som bøker, radio og tv? Hvordan kan en enkelt stemme høres i alt skvalderet?

    I tillegg til alle de eksemplene som er nevnt ønsker jeg å trekke frem et håndfast resultat av bruken av sosiale medier, nemlig mobbeboka til @vrangest (Kristin Oudmeyer). Helt sikkert veldig aktuelt både med tanke på publikum, men også som tilnærming mellom kulturer…

    Veldig mye spennende å tråkke seg rundt i her… :-)

    Lykke til i alle fall!

    1. Jeg skal ikke hjelpe dem med å løse selve oppgaven, jeg skal visst bare snakke om sosiale medier som en del av kick-offen. Hvordan de vil løse dette med kulturer er mer opp til elevene :)

      1. Jeg er lærer på skolen der Ida skal holde foredraget.

        Jeg er litt enig i mye her. Som du sier skal du ikke løse oppgaven for dem, men det er viktig å holde seg litt innenfor temaet likevel. Virrvarr har gode innspill. Over-sharing er noe vi er opptatt av, men som ligger litt utenfor tema. De skulle gjerne hatt en runde på slike ting også, må vi holde oss til sos med og hvordan dette kan anvendes til å forene kulturer. Kultur et er bredt begrep og det er meningen og du skal ikke bevege deg så mye inn på det. Det er opp til elever og jobbe med utover uken. Jeg synes skisseringen din virker veldig fin og flere av innspillene her er gode som du kan ta med deg. Morten har også et poeng i å synliggjøre hvordan sos med kan brukes på ulikt vis i andre land.

        Vi gleder oss!

  10. Mange interessante kommentarer over, og Virrvarr har åpenbart peil.

    En ting jeg ofte savner i foredrag om sånne ting som dette er en rød tråd. Det blir gjerne masse fiffige eksempler som fort fremstår anektdotiske om ikke den som presenterer har et klart budskap.

    Så om jeg var deg ville jeg laget meg en slags problemstilling, og disponert eksempler og det du vil fortelle i forhold til det.

  11. Det er jo så mye å snakke om og de kjenner jo sikker til mange ting bedre enn deg (lolcatz og facebook lissom), men kanskje du kan snakke om hvordan folk forskjellige steder i verden bruker twitter til å organisere seg for å sloss mot undertrykkere? Iran, Burma, osv. Da får de et litt annet perspektiv på ting. Det var dette som gjorde at jeg ble forelsket i web i 1993, og lærte meg å lage nettsider: Jeg så potensialet i teknologien til å nå folk og spre ideer og kunnskap. Kidsa i dag er født med nettet innabords, men det kan bety at de ikke greier å se hva det kan brukes til av nyttige, viktige ting, utover å snakke om rosa helikopter og sminke. (hjelp, nå skremte jeg meg selv :)

  12. Veldig interessant problemstilling: «Presenter en idé til hvordan sosiale medier kan brukes til tilnærming mellom ulike kulturer»

    Dette sier meg først og fremst at elevene trenger å forstå dybden av sosiale medier for å kunne gjøre en god jobb i oppgaven sin: Hvordan de virker i praksis. Samspillet mellom tjenester. At det er mennesker som er sentralt, ikke verktøy. At strategi og en plan bak kan være lurt når en skal lykkes. Og så videre…

    Jeg tror elevene har en del erfaringer fra før av, men for å være ærlig tror jeg det er litt på dummy-nivå. De bruker det primært fordi det er gøy/in. Dersom du stiller de rette spørsmålene, så vil de si ting som avslører en dypere forståelse. De har nemlig et stort erfaringsgrunnlag og kan resonnere seg fram til vettug bruk av sosiale medier, men for å kunne formulere det, må de ha hjelp. Det det de skal gjøre er jo å utarbeide et forslag til hvordan sosiale medier kan brukes for tilnærming mellom kulturer. Det er for øvrig en meget spennende oppgave, og Frogn kan få mange spennende besvarelser! Jeg gav for en måned siden nesten samme oppgave som Frogn vgs nå skal gjøre – til mine studenter på bachelornivå (HiST) – men da var ordlyden «Bruk av twitter i virksomheters markedskommunikasjon». Det er faktisk samme sak prinsipielt sett, og jeg aner at målet bak er det samme som Frogn sitt mål. Ønsket var at de skulle jobbe med å forstå hva sosiale medier er, mekanismer, virkemåte, kreativt bruk, strategi, planlegging, målsetting, analyse og så videre. Det å sette sosiale medier inn i en sammenheng, gjør at forståelsen for sosiale medier øker, samtidig som en får virkelig bearbeidet den sammenhengen en skal sette det inn i. Selve arbeidsprosessen for å nå fram dit, er (så vidt jeg kan se) veldig lærerik.

    Du kan sosiale medier på de mest avanserte nivåene, men i stedet for å si hva disse er, så tror jeg at jeg ville stille dem noen sentrale spørsmål. Få dem i spørremodus og i refleksjonsmodus. De vet hva sosiale medier er, men de forstår ikke dybden helt av seg selv (de trenger deg som katalysator) og de har neppe reflektert veldig mye over hva bruk av sosiale medier kan gi i ulike situasjoner. De har en knalltøff, men veldig lærerik oppgaveuke foran seg der de trenger noen hint, noen tråder, noen eksempler og mange spørsmål. Da blir de nysgjerrige, og da ser de mulighetene for analysefasen de må gjennom for å kunne skrive en god oppgave. Nå er dette elever på videregående skole (1.klasse) men jeg tror ikke en skal undervurdere hva de kan få til heller! Håper derfor noen fra Frogn (eller du) blogger om erfaringene fra disse elevarbeidene når de er ferdige – det kan være et godt case som mange andre lærere kan ta til seg :-)

    Lykke til!

    1. «Ønsket var at de skulle jobbe med å forstå hva sosiale medier er, mekanismer, virkemåte, kreativt bruk, strategi, planlegging, målsetting, analyse og så videre. Det å sette sosiale medier inn i en sammenheng, gjør at forståelsen for sosiale medier øker, samtidig som en får virkelig bearbeidet den sammenhengen en skal sette det inn i. Selve arbeidsprosessen for å nå fram dit, er (så vidt jeg kan se) veldig lærerik. »

      Sven Andreas og jeg er veldig enige ser det ut til, og du har forstått hvor vi vil med prosjektet.

      Jeg er også enig med deg at elevene bruker ofte sosiale medier, men vet veldig lite om mulighetene som ligger i det, eller er veldig bevisst sin egen bruk av det.

      Vi gleder oss og jeg lover å komme tilbake hit med noen erfaringer fra prosjektet.

      Mvh
      Øystein

  13. […] skulle komme opp med en konsept for hvordan sosiale medier kan skape bånd på tvers av kulturer. Uansett, her følger et utdrag fra notatene fra foredraget jeg […]

  14. Da er prosjektuka vår vel gjennomført.

    Tusen takk til deg Ida for et godt foredrag som hjalp elevene godt på vei. De fikk et godt inntrykk av hva sosiale medier er og gode tips om hvordan disse brukes i dag.

    Jeg lovte å komme tilbake med noen betraktninger om hvordan uka hadde gått sånn ellers.

    Vi er veldig fornøyd med uka og resultatet. Den var lagt opp slik at de hver dag skulle inn på fagrom og presentere hva de har gjort så langt, og så få tilbakemeldinger underveis. Dette fungerte veldig bra og elevene var ivrige og godt forberedt. Vi brukte også endel tid på presentasjonsformen siden denne skulle være muntlig. Vi ville ikke at de skulle lage en film eller photostory som de kunne trykke på play, og stille seg på siden. Finaledagen var bra med delfinaler og finaler foran en jury som vurderte de beste utkastene og kåret en verdig vinner. Det var mye bra og prosessen der elevene jobbet med oppgaven underveis er vi veldig fornøyd med. Det var også prosessen som var et av hovedmålene ved hele prosjektuka.

    De slet litt med problemstillingen, men etter hvert som de fikk litt starthjelp så kom de godt igang. Det som vi så etter hvert var at veldig mange falt ned på samme løsninger. Det ble internettsider med informasjonsutveksling , chatt m.m. Vi hadde håpt på at de anvendte et bredere spekter av sosiale medier i den kreative prosessen. Men de falt ofte ned på sosiale medier som de selv bruker mye. Dette er vel noe vi burde ha forventet oss, samtidig hadde vi håpt at de kunne fått noe mer innsikt i ulike sosiale medier.

    Gjennom at alle gruppene presenterte dette for hverandre tror jeg likevel at mange fikk opp øynenen for nye områder sosiale medier kan være nyttig, og at sos med også kan brukes på en positiv måte for å øke kulturforståelse mellom ulike kulturer.

    Kombinasjonen av at de presenterer ideen for hverandre og prosessen der de jobber med problemstillingen frem til et ferdig produkt er bra. Med andre ord er vil veldig fornøyd me uken som helhet. Den vil bli kjørt på en lignende måte også neste år, da med en annen problemstilling.

    Mvh
    Øystein

    1. Takk for det!

      Er det kanskje noen av elevene som har lagt ut presentasjonen sin eller konseptet sitt på nett?

      Hadde vært gøy å lese om det!

Leave a reply to Wilhelm Avbryt svar