
Eirik Solheim i NRK Beta er etterhvert en kjent karakter for nerdene, men, vel strengt tatt for veldig flere enn det etterhvert. Han har som regel veldig godt overblikk over hva som skjer på teknologifronten, og i tillegg er han god på å forklare det på en måte som folk forstår. Særlig pleier han ha gode eksempler!
Tilbakeblikk – tok han rett med tidligere spådommer?
Eirik snakker først om en smart mann, med masse penger som sto på en scene og hadde en flat PC med trykkskjerm og sa at «dette vil bli en revolusjon!». Men mannen var ikke Steve Jobs, det var Bill Gates, og året var 2000.
Eirik mener at det vi ofte tror kommer til å gå fort, går veldig sakte, det typiske eksempelet er at «TV-tittingen kommer til å dø!». Det som vi ikke så komme i det hele tatt, for eksempel, det går derimot veldig fort! Napster, eller YouTube som gikk fra ikke-eksisterende til å bli kjøpt opp av Google, eller for den saks skyld hvor vellykket App Store er.
Eirik har jobbet med teknologi i NRK i mange år, og viser frem en artikkel fra 1994. Når han leser artikkelen i ettertid, så var ikke ideene så dumme. De ville bruke nettet til å komme i kontakt med folk, men grensesnittet var heller det de mislyktes med.
Interaktivt fjernsyn
En av tingene man hadde veldig tro på, var interaktivt fjernsyn, for eksempel at man kunne interagere med reklamen eller velge kameravinkel selv når du så fotballkampen.
Han trodde også at mellomleddet, tradisjonelle kringkastere, kom til å forsvinne, og det har jo ikke helt slått til.
Og det er et gjennomgangstema at
- Ingeniører tror at fordi det funker, så vil det slå an!
- Økonomene tenker, blir det billig nok, så slår det an!
- Markedsføringsfolka tror at om bare budskapet spres, så slår det an!
Eirik mener at det som er avgjørende er at ting er brukervennlig. De andre tingene må være på plass, men uten brukervennlighet så kommer det til å floppe. Og nettopp interaktivt TV er ikke brukervennlig enda, bare det at man må vente på et halvt sekund før man får noen reaksjon, er et problem i seg selv.
I tillegg er det veldig mange aktører involvert i utviklingen av interaktiv TV, og det gjør det vanskelig.
Mediesentrene
Men mediesentrene, det trodde Eirik at skulle slå an – men det har jo ikke slått an? Her mener han at problemet er at det ikke er billig nok, og det er heller ikke brukervennlighet og tilgjengelighet. Selv Eirik, med ingeniørbakgrunn og overdreven teknologiinteresse har problemer med å få sitt mediesenter til å gå.
SecondLife
SecondLife var også en stor hype for en del år siden. Det virker, det er billig, budskapet er spredd, og det er brukervennlig, men det er likevel en nisje? Det er brukervennlig nok, men for en ganske smal gruppe. Det for komplekst til at menigmann kan forstå hva Second Life er, i motsetning til for eksempel Facebook.
Joost
Dette er en streaming-tjeneste, en slags TV-applikasjon for datamaskinen. De skårer på alle Eiriks fire kriterier, det funker, det er billig, det er brukervennlig, budskapet er jo spredd – men innholdet på Joost er ikke godt nok.
Tempo eller kvalitet?
Eirik bruker eksempelet fra da han var på DLD-konferansen. Arrington fra TechCrunch brukte et lite lommekamera til å filme en hendelse, ved siden av ham sto det en fyr med et stort, flott, proft videokamera. Men TechCrunch var mye raskere ute med videoen.
Her var hovedpoenget det som ble sagt, og derfor hadde ikke noen ekstra verdi å få høyere kvalitet. Dette mener Eirik at NRK må huske på – det er ikke alltid at man trenger å sende ut HD-bussen. Kanskje er det av og til det viktigste å sende ut noen som har kameraet i lomma.
Sosialt
Spotify
Eirik har troa her. Det funker, det er billig, bukapet er spredd, og det er ingen tvil om at det er brukervennlig og tilgjenglig, og i tillegg har de godt innhold.
På toppen av dette så har de så fått det sosiale laget, som gjør at det er blitt så utrolig lett (selv enda lettere enn last.fm) å se hva vennene ens hører på.
Nytt ord: credspilling. Når du setter Spotify i loop på Pitchfork-spillelista, så folk ikke skal skjønne at det du egentlig hører mest på er Britney Spears.
Tilsvarende så er det jo Voddler for video, men her skorter det litt på innhold. Boxee er mer som et mediesenter, men knyttet mer opp mot datamaskinen.

iPad
Hva synes han, nå som han har brukt den?
- Den store laptopen til videoredigering
- Den lille netbooken, som han bare brukte til å fikse mail osv, er jo helt borte
- iPad
- iPhone
Men Netbooken har jo ebdre pris, USB, flsh og kamera? Hvorfor tror han der på iPad?
Eirik mener at selve revolusjonen ligger i selve brukeropplevelsen, ikke i teknologien. (Her er jo tydeligvis jeg og Eirik veldig enige!)
Som noen sa, «det er som å holde en nettside i hånden». Batteriet varer også i faktisk 10 timer, og det er teknisk, men ekstremt viktig. Den varer i mer enn 10 timer når han ser på video.
Den kan faktisk brukes til produksjon!
Det er iPaden han plukker opp når han er hjemme, og bare vil sjekke mail, og den var genial når han er ute og reiser for eksempel. Men han sa seg først enig i at det er en dings for konsum, ikke produksjon, sier han. (Se forresten diskusjonen jeg beskrev om iPad, konsum og brukervennlighet på Netthoder).
Men han har endret synspunkt. Han prøvde å bruke den til å blogge under Gulltaggen, han hadde overhodet ikke troen. Men han endte opp med å bruke den under hele arrangementet. Og hadde den fått kamera og lyd lignende, så tror han faktisk kan se på det som et mulig verktøy for produksjon også.
..og selvsagt til konsumpsjon
Han er positivt overrasket også over hvor lett det er å lese bøker, og hvor mye video han orker å se den.
Så ja, den kommer faktisk til å revolusjonere måten vi bruker datamaskiner og konsumerer innhold, sier Eirik. Så får vi heller le av ham om ti år.
Case: Togturen
Her tror jeg de har skrevet mange gode blogposter om dette på NRKBeta, så linker heller til de!
Legg igjen en kommentar