Dr. Coles diagnose

Foto: Eirik Helleland Urke / Mediedagene

Hvor er mediebrukeren på vei? Jeffrey Cole er Director ved Center for the Digital Future i LA, og presenteres av Nordiske mediedager som en av verdens mest fremtredende eksperter på media- og kommunikasjonstrender. Gjennom The World Internet Project har Cole i ti år så sett på mediebrukerens oppførsel, effekten digital teknologi har på samfunnet og – ikke minst – endringer den fører til for vår mediebruk.Forskningsprosjektet begynte i 1999. Resultatene er basert på tilbakemeldinger fra mer enn 60 000 respondenter i 30 land.

– Vi dreit oss ut med TV

TV, det mektigse mediet noen gang oppfunnet, er det jeg har jobbet mest med, sier Jeffrey Cole.

Men vi dreit oss ut. Det var et medium som vi allerede visste på forhånd at folk kom til å kaste seg over, selv før det ble lansert.. Vi skulle derfor ha begynt å samle data om dem før TV kom, fordi vi kunne lært så mye. Hvor kom tiden fra, som de nå brukte på TV? Hvor kom de 3 timene fra som de brukte hver dag? Hva gjorde de før? Sov de? Leste de? Snakket de sammen?

Cole ble overbevist på 90-tallet om at nettet kom til å bli mye mer omfattende enn TV, enda viktigere, så for 10 år siden lanserte de dette systemet hvor de begynte å undersøke hvordan folk brukte nett og hvor mye tid de brukte det. De begynte med et representativt utvalg av amerikanere, og har fulgt dem opp etter år, etter år. De har sett dem gått fra oppringing til ISDN til bredbånd.

Som dere vet, bredbånd forandrer alt, ikke egentlig på grunn av hastigheten, men fordi man alltid er på!

Noen slutter også å bruke nettet, så hvorfor? Og kommer de tilbake? I tillegg så dekker de også hvem som ikke bruker nettet, og gjør det egentlig noe? De begynte med USA, men gjør nå de samme studiene 30 land over hele verden.

Foto: Eirik Helleland Urke / Mediedagene

Viktige trender

Ting de har sett over hele verden, de neste ti år.

Massemedium forsvinner ikke, de tilpasser seg

Han minner om at det er ingen massemedium som forsvinner, de bare tilpasser seg. Hvis et massemedium skulle forsvunnet, så skulle de ha vært radioen når fjernsynet kom. Radioen er mindre enn den pleide å være, men den lærte å overleve.

– Film, musikk og ‘print’ kommer til å overleve (med god margin), men det kan bli som mindre industrier, spesielt på nettet

For eksempel har filmindustrien blitt en svært liten industri i forhold til hva den var. Den er mindre, men den har høy profil, har høy profitt, og har lært å overleve.

Folk hører også på mer musikk en noensinne, og de er mer engasjert i musikk en noensinne, men ingen går og kjøper musikk lenger.

Tenåringer leser ikke papiraviser, og de kommer neppe til å gjøre det heller. Noen tror at det er fordi tenåringer ikke bryr seg om nyheter, men Cole mener at tenåringer er mer interessert i nyheter enn noensinne – de se bare etter papiravisen for å få svaret.

Cole finner at i alle land, er at når Internett-penetrasjon kommer til rundt 30%, begynner opplagstallene til avisene å falle. Den triste nyheten for avisene er at hver gang en avisleser dør, så blir han ikke erstattet av en ny en!

Cole ble invitert til den amerikanske redaktørforeningen for 10 år siden, og han sa at de amerikanske avisene hadde omtrent 25 år selv. De kalte ham farlig, og en trussel, og avfeide hele analysen hans – men poenget var jo at han faktisk viste seg å være for optimistisk den gangen! Det skulle bety at avisene faktisk hadde 15 år igjen i år, men 5 år er nok nærmere sannheten i dag for amerikanske aviser.

Han tror faktisk at iPad, og iPad-lignende gjenstander, tilbyr forretningsmuligheter og kan faktisk være en de lav løsningen.

Levende bilder

TV, i utvidet forstand, tror Cole at ikke kommer til å forsvinne, men heller til å øke i omfang. Men det er hvis man ser på TV som levende bilder. Coles arbeid viser ganske tydelig at folk vil se TV på en liten skjerm i lomma eller i veska, ikke bare trailere og små nyhetsreportasjer, men de ser ofte 30-40-50-60 minutter lange episoder av TV-serier. Kanskje sitter de fast på flyplassen, eller de ser det 10 minutter av gangen mens de er rundt omkring.

Så mens vi får små skjermer i lomma, så får vi stadig større skjermer hjemme. Og Cole mener at man kommer til å spare favorittinnholdet sitt til den store skjermen – med mindre den store skjermen ikke er tilgjengelig.

Ingen kommer til å se Avatar for første gang på mobilskjermen, men kanskje for andre, eller tredje gang!

Cole påpeker at fjernsynet knapt har eksistert utenfor hjemmet (med unntak av sykehuset og baren kanskje). Men fjernsynet kunne egentlig ikke økt noe mer, fordi folk skrur det på ofte det øyeblikket de kommer hjem, og helt til folk legger seg (og kanskje ikke det en gang). Men fjernsyn (eller, det vil si, levende bilder), de øker stadig mer. Fordi folk nå også kan se levende bilder når de er rundt om kring, på små skjermer.

Ungdommen er alltid foran skjermen

Omtrent det eneste tidspunktet i døgnet at ungdommene ikke er på nett, er når de sover.

Cole bruker mye tid på tenåringenes oppførsel. Det er viktig å skille mellom hva de bruker mye tid på fordi de er unge og har mye tid, og som de kommer til å forlate når de blir eldre, og hvilke ting de gjør som virkelig er tegn på endring i bruksmønstrene

Tenåringene forventer å se hva de vil, når de vil, på hvilket som helst tidspunkt, heller enn TV-kanalens ønskede tidspunkt.
De stoler mer på ‘unknown peers’ heller enn eksperter, men dette vokser de fra seg
De blir faktisk villige etterhvert til å betale for digitalt innhold
De har liten interesse for kilden til informasjonen, og hvor den kom fra, men etterhvert som de blir eldre, og gjør viktigere avgjørelser om jobb, innkjøp, økonomi også lignende, blir de mer opptatt av kilden til informasjonen

Tenåringer vil ikke lese papiraviser

Tenåringer vil aldri lese papiraviser, men de vil fortsatte å lese nyheter på nett. Han tror imidlertid at damebladene (!) kommer til å overleve, fordi ‘følelsen’ er ikke det samme. Fordi man kan få parfymeprøver med?!

Tenåringer kommer aldri til å eie en hustelefon (tror ikke jeg kommer til å eie en!), og kanskje ikke en klokke, det vil si, armbåndsur. Luksus-klokkene kommer til å overleve, men de blir jo heller ikke kjøpt for å lese av tiden, sier Cole. Jeg har helt rett, sier Cole, om at det er mye lettere å se på et armbåndsur, enn å fikse mobilen opp fra lomma for å sjekke hva klokka er, men, sier Cole:

Det spiller ingen rolle at jeg har rett, de kommer fortsatt ikke til å få seg et armbåndsur!

Sosiale medier er «the real deal»

Cole tror at sosiale medier er «the real deal», et varig fenomen. Murdoch kjøpte MySpace, og tjente masse penger på det. De trodde at MySpace kom til å forsvinne, og det var ikke fordi Cole og resten av gjengen var så smarte, men de hadde sett det samme skje med Friendster. Han sammenligner nettsamfunnet med en nattklubb, og når alle de teite kommer, og når foreldrene dine kommer, så stikker de, fordi kostnaden er null ved å bytte nettsamfunn. De tror det samme kommer til å skje med Facebook, men saktere. (Her tror jeg han tar feil, fordi kostnaden ved å flytte fra Facebook er jo slett ikke null, slik blant annet Eirik Solheim har påpekt, uten at jeg husker når!). 60-70-årene er også på nett.

Tenåringer blir påvirket av reklame

Hvis man vil vite om tenåringer blir påvirket av merket og reklame, bare prøv å gi en tenåring en mp3-spiller som ikke er en iPod, og dukk, i det de kaster den etter deg. De tror imidlertid selv at de ikke blir påvirket.

Mer og blir mobilt

Alt kommer til å bli mer mobilt. Noe de ser anekdotisk, som er interessant, men er at folk veldig sjeldent mister den, er fordi før vi har gått ut døra på en bar, så er det fordi vi stadig griper etter mobilen for å sjekke meldinger eller hva det er, så tar det knapt 30 sekunder før folk har tatt på mobilen igjen.

Etterhvert så forventer folk også å få tilgang til alt på mobilen sin.

Denne generasjonen som vil bli hørt, og forventer å bli hørt:

This is a generation who couldn’t care less about 15 minutes of fame, but they’d rather have 15 megabytes of fame. 15 minutes will be gone, but 15 megabytes is forever

..de lærer seg å sette pris på epostens asynkronitet senere

..men tenåringene ser på det som noe gamle folk gjør. De forventer raskere svar, og er alltid på, men etterhvert som de blir eldre, så ser de verdien av asynkrom kommunikasjon.

3 kommentarer om “Dr. Coles diagnose

  1. Fikk notert hele punktlisten hans på trender hos de yngste.
    Noterte omtrent som du:
    – Aldri papiravis
    – Ikke fasttelefon
    – Aldri lineært tv
    – Stoler på fremmede før eksperter
    – Betaler såvidt for innhold
    – Liten interesse for kildene til informasjon
    – Community er alt
    – Reklameinteressert og merkevarepåvirket
    – Det mestemå bli mobilt

    Men det var noe punkter igjen. Noen som har notert hele ? Finner ikke foredraget på webtv.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s