HJELP! Hva skal jeg skrive masteroppgave om?

Oppdatering

Det begynner å bli veldig lenge siden jeg skrev denne blogposten. Resultatet var at jeg skrev en masteroppgave om Facebook i 2011. Siden den gang har jeg skrevet to bøker om sosiale medier. Den mest oppdaterte kunnskapen jeg har om temaet, deler jeg i foredrag og kurs.

Foredrag og kurs om sosiale medier

Den opprinnelige blogposten

Oi, som tiden flyr. Oppdaget at jeg 9. november skal levere en skisse til hva jeg skal skrive masteroppgave om..

Jeg kan skrive om hva som helst…

Det er bare snakk om 30 studiepoeng (= ett semester ≈ 50 sider ≈ 19 000 ord). Fordi vi har kort tid, kan det være en literaturstudie, vi trenger ikke gjøre datainnsamling. Fordi jeg studerer Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi ved NTNU, har jeg ganske frie tøyler når det gjelder hva jeg kan skrive om:

Hovedmålsettingen med masteroppgaven er at studentene skal få trening i å gjennomføre en selvstendig analyse av et tema innen medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi. Masteroppgaven er en vitenskapelig avhandling over et tema, der studenten skal vise både bredde og dybde. Masteroppgaven skal inneholde en vitenskapelig analyse av et emne innenfor medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.

Planen min var jo alltid å bruke det nettverket jeg har bygd meg opp til å få til et skikkelig spennende og kult samarbeidsprosjekt med en bedrift eller organisasjon. Og der har jeg noen alternativer. Men plutselig, så er jeg jo så heldig at jeg har fast jobb som venter på meg når jeg er ferdig utdannet. Der de fleste medievitenskapstudenter burde få et samarbeid for å få en fot innenfor arbeidslivet, så er jo ikke det noe problem for meg nå.

Så hva da? Hva slags kriterier skal man bruke for å velge masteroppgave, når man kan skrive om nesten hva man vil, og man ikke trenger å tenke så mye på hva som er «lurt»?

Foto: Flickr-bruker Voxphoto CC-BY-NC-ND
Foto: Flickr-bruker Voxphoto CC-BY-NC-ND

…men jeg skal ikke stresse

Jeg har gjort alt for mye de siste årene, så det aller viktigste jeg har bestemt er at jeg skal gjøre alt i min makt for at denne masteroppgaven blir så lite stressende som mulig.

  • Jeg skal ikke gjøre datainnsamling
    Datainnsamling kan fort bli stress. Det er så utrolig mye mer som kan gå galt (lydopptak, få tak i intervjuobjekter, koding av data), og slikt gir ofte forsinkelser. Og forsinkelser er stress.
  • Jeg skal ikke samarbeide med noen
    Det hadde nok vært veldig lærerikt…men! Det er vanseklig nok å gjøre meg selv fornøyd, veileder fornøyd, og sensor fornøyd. Skal alle i en bedrift eller organisasjon også bli fornøyde med oppgaven, er det veldig mange som skal bli fornøyde etterhvert.. Og å gjøre alle tilfreds, det er stress.
  • Jeg skal lære noe
    Uansett hva man skriver masteroppgave om, så går man vel lei i løpet av et halvt år. Men da er det greit å føle at jeg har skjønt noe mer når jeg er ferdig, i hvert fall. Men da gjenstår det fortsatt hva jeg bør lære mer om..
  • Jeg skal sikte på å få en B Det er greit å få en B
    Hvis jeg setter ambisjonene for høyt (en A), så gaper jeg fort over for mye, så blir det hastverk på slutten, så lander jeg uansett på en C. Eller? Så da går jeg får en B. (Presisering: Altså, jeg vil jo ha en A, men jeg tror den blir mer realistisk å nå ved å si at jeg synes det er greit å få B, hehe)

Har du noen forslag?

Uff. Jeg har tenkt på å skrive om privatliv. Se på diskusjoner knyttet til PFU om hvordan folk resonnerer og rettferdiggjør ulike forestillinger om hva som er greit eller ikke, om hva som er privat eller ikke.. Men rekker man si noe fornuftig om det på 30 studiepoeng? (Habermas møter danah boyd, hva skjer da?)

For den saks skyld hadde det også vært gøy å se på hvordan folk (mediebransjen?) resonnerer og lurer på hvordan de skal forholde seg til iPad. Ingen vet helt enda hva iPad og tablets egnetlig vil bli. Hvordan forholder man seg til det? Det hadde vært gøy å se på fra et SCOT-perspektiv..

Jeg jobber jo som interaksjonsdesigner når jeg blir ferdig, så jeg får nok av anledninger til å bryne meg på «realistiske problemstillinger» knyttet til innovasjon og hva det nå måtte være, så hadde vært fint å bruke masteroppgaven som en siste nerdete anledning til å fordype seg i teori, men da trengs det fortsatt en problemstilling, for at jeg ikke skal gå lei, som henger fast på en virkelig problemstilling..

HJELP!!! :)

12 svar til «HJELP! Hva skal jeg skrive masteroppgave om?»

  1. hva med en strategi for digitale medier for et livsforsikringsselskap? Du kan få frie tøyler men masse hjelp.

    1. Hei, takk for forslag!

      Dette med strategi for digitale medier er en type problemstilling som jeg tror jeg har større muligheter til å arbeide med når jeg begynner i jobben hos NetLife Research.. Så derfor tenkte jeg bruke masteroppgaven til å fordype meg i noe jeg ikke får gjort der :)

  2. Hva med de siste dagers hendelser når det gjelder blogg? Tenker da på at Trine Grung har åpnet bloggen sin for «gjesteskriving» og det rabalderet som kom rundt Hilde sin gjesteopptreden (bl.a. Virrvarr sine reaksjoner). Problemstillingen kan være noe á là «Kan en blogger fraskrive seg ansvaret for det som står på bloggen?» eller noe med hvordan ikke-autoriteter som opptrer med autoritet på nett (her gjelder nettforum, twitter og fb også, sikkert mange eksempler).

    Lykke til uansett! Må være deilig å ha jobben klar før masteroppgaven skrives… (selv var jeg arb.ledig i ett år etter innlev. av diplomen)

    1. Det er faktisk veldig interessant, særlig siden jeg sitter og leser om den type problemstillinger akkurat nå – ikke om når det skjer på nett riktignok – men når «folk» er uenig med «vitenskap», og hvordan man skal forholde seg til det…men ikke sikker på om jeg føler meg «klar» for å skrive en masteroppgave om det. Vet ikke om jeg har nok peiling, liksom?

      http://www.ntnu.no/studier/emner/KULT3303

  3. Jeg ser at du vil jobbe med teori, og her er det mange muligheter.
    Utdanningssektoren er interessant. Der har en trad hatt tre teorier om læring, som har ført til ulike praksisformer (didaktikk). Så kommer en ny ansats til teori, kalt konnectivism. Der er fokus på å skape personlige læringsnettverk, noe som har konsekvenser for skolen som organisasjon. En mulig problemstilling kunne være:
    På hvilken måte endres læreprosesser i skolen når vi får tilgang til ny teknologi og nye tjenester?
    eller
    Hva skiller fra connectivismen fra tidligere teorier om læring, og hvilke utforringer står skolen overfor dersom en ønsker å utvikle en pedagogiksk praksis i tråd med teorien?

    Det er også behov for gode analyser av bruk av IKT i offentlig sektor.

    Ett forslag her kan være:

    Hvorfor greier ikke offentlige oranisasjoner å endre arbeidsprosesser på samme måte som en har gjort i bank- og reiselivssektoren?

    Har mange flere forslag om du trenger det ….

    Hilsen fra
    Arne

    1. Connectivism, hvor eksplisitte er koblingene der til bruken av IKT i undervisningen..?

  4. Eg stemmer for alternativ 1. Kva er privat og kva er offentleg? Kva behov har media, kva behov har folk. Kva skjer dersom alle blir datasamlere? Er det berre på facebook vi skal samle data – og kan vi stole på at det kan bestemme kva som er offentleg eller privat? Korleis er premissene for å kunne utvikle kommersielle produkt på det som er offentleg i dag, og kva skal til for at privatpersonar kan samle på data – utan å havne i dei kommersielle klørne til Facebook. Finst det andre muligheiter i dag? Kva med det offentlege samfunnsansvaret til Noreg? Legg dei til rette for at vi både kan vere kommersielle ved bruk av personlege og offentlege data?

    Her trur eg du kan seie noko på 100 studiepoeng, men fordjup deg i noko. Det kan vere grei teorioppgave, og så skarp som du er, får du lett ein A – berre ikkje send den til meg først og tru at eg er fasiten :)

    1. JAY! Jeg tror jo det er dette jeg egentlig har lyst til å skrive om.. Jeg er bare redd for at det bare blir teoretisk oppkok om jeg har så kort tid på meg..

      Du er nærmere fasiten enn du tror forresten, jeg klagde meg jo opp en karakter sist ;)

  5. Jeg sitter på enorme mengder data på bruk av sosiale medier (også om privatliv) som jeg har samlet inn. Fulgt det samme utvalget på 2000 mennesker over 3 år. Kan du håndtere SPSS? Jeg har også åpne spørsmål som kan analyseres kvalitativt. Send meg en mail om du er interessert.

    1. Aahh.! Har bare 15 studiepoeng i kvalitativ og kvantitativ metode (men har tilgjengjeld en A), så det kommer litt an på hvor komplekse analyser jeg må gjøre…

      Så ikke for meg å gjøre kvantitativ analyse, men om dataene allerede er samlet inn, så er det kanskje overkommelig..

      Jeg kan jo kanskje se på spørsmålene som er stilt i hvert fall? sender deg en e-post!

  6. Kjenner meg veldig igjen!

    Hvilket semester er du på? Jeg holder på å utarbeide en prosjektskisse til min masteroppgave i disse dager, som skal godkjennes i løpet av november. Føler at jeg har mange av de samme spørsmålene som du stiller deg, men jeg kommer ikke til å velge oppgave utifra jobbmuligheter.

    Jeg tror at det er utrolig viktig å velge oppgave etter interesse. Jeg bryr meg ikke så mye om oppgaven er veldig rettet mot en bedrift eller yrkeslivet, fordi jeg tror at hvis jeg velger en oppgave for noen (eller en stipendoppgave) vil jeg få problemer med å motivere meg. Jeg er avhengig av å ha brenne for den oppgaven jeg skal skrive, ellers er sjansen for at jeg går lei ganske stor er jeg redd.

    Hva med en praktisk masteroppgave? Kan du ikke lage et prosjekt, ettersom du skal bli interaksjonsdesign?

  7. Usikker på hvordan mitt forslag passer inn, men here goes.

    Hva med å skrive om forretningsmodeller for digitalt innhold? Musikkbransjen har vært og er i en tid med forandringer, bokbransjen tar sine famlende skritt med digitale bøker, mens filmindustrien fortsatt stort sett sitter på gjerdet.

    Utfordringene er mange. Artister, forfattere og skuespillere har sprikende meninger, men mange er uenige i hvordan interesseorganisasjonen eller forlaget deres håndterer salg digitalt.

    Hvilke ledd i distribusjonskjeden må vekk? Hvilke lisensformer bør man tilby opphavsmenn og -kvinner for forskjellige formål? Hvordan tar man betalt? Hvilke forretningsmodeller fungerer og hvilke fungerer ikke?

    Skulle du finne på å skrive noe i nærheten av dette, vil jeg veldig gjerne vite om det!

    Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s