Har lest Marit. K. Slotnæs’ sin kommentar i Morgenbladet om Facebook og sosiale medier. Det er en respons på Ida Jacksons omtale av henne i sin nye bok om sosiale medier.
Tilfeldigvis, fordi jeg denne uka har eksamen om Facebook, så hadde jeg allerede lest Zadie Smiths kritikk av Facebook.
For meg som leste Smith først, så ble jeg litt skuffet, fordi jeg følte hun stort sett bare gjentok poengene til Smith (og Lanier). Men gjør det egentlig noe? Det er jo et helt annet spørsmål..
Noen sitater, for å vise hva jeg peker på. Slotnæs begynner med å henvise til Smith:
Frykt for ensomhet og ønske om kontakt. Det er motivasjonen, skriver den britiske forfatteren Zadie Smith, som var student ved Harvard samtidig med Facebook-gründeren Mark Zuckerberg. Hva driver ham, spør hun etter å ha sett filmen The Social Network, som går på norske kinoer nå, hvis det ikke er penger og ikke sex?
Men derfra..
«Du må være noen før du kan dele deg selv»
Master programmer and virtual reality pioneer Jaron Lanier (b. 1960) is not of my generation, but he knows and understands us well, and has written a short and frightening book, You Are Not a Gadget, which chimes with my own discomfort, while coming from a position of real knowledge and insight, both practical and philosophical. […] “You have to be somebody,” Lanier writes, “before you can share yourself.” But to Zuckerberg sharing your choices with everybody (and doing what they do) is being somebody.
Du må være noen, skriver software-eksperten Jaron Lanier, før du kan dele deg selv. For Mark Zuckerberg, skriver Zadie Smith, er det å dele preferanser med alle andre og gjøre det samme som dem å være noen. Laniers bok You Are Not a Gadget (2010) er på mange måter en forfallshistorie: Fra nettet som et møtested for kreativ nerding på 1990-tallet, til et speil for personlighetsløse forbrukere på 2000-tallet.
Vi blir «locked in»
What Lanier, a software expert, reveals to me, a software idiot, is what must be obvious (to software experts): software is not neutral. Different software embeds different philosophies, and these philosophies, as they become ubiquitous, become invisible. Lanier asks us to consider, for example, the humble file, or rather, to consider a world without “files.” […] I confess this thought experiment stumped me about as much as if I’d been asked to consider persisting in a world without “time.” And then consider further that these designs, so often taken up in a slap-dash, last-minute fashion, become “locked in,” and, because they are software, used by millions, too often become impossible to adapt, or change.
Lanier, som selv var en av de første på nettet, minner oss om at det vi oppfatter som naturlover, faktisk er resultatet av noen menneskers mer eller mindre gjennomtenkte valg, som siden er blitt «locked in», det vil si umulig å endre. For meg, som i likhet med Zadie Smith fortsatt kan huske livet uten mobiltelefon, men har problemer med å forestille meg en tilværelse uten Word-filer, oppleves Laniers bok som en litt skremmende, men også deilig bekreftelse på noe jeg bare vagt fornemmer: Programvare er ikke nøytralt.
Datamaskinen kan ikke erstatte menneskelige relasjoner
In Facebook, as it is with other online social networks, life is turned into a database, and this is a degradation, Lanier argues, which is
«based on [a] philosophical mistake…the belief that computers can presently represent human thought or human relationships. These are things computers cannot currently do.»
Datamaskinen kan ikke erstatte virkelige menneskelige relasjoner.
Også henviser vi til Gladwell..
The quality of that connection, the quality of the information that passes through it, the quality of the relationship that connection permits—none of this is important. That a lot of social networking software explicitly encourages people to make weak, superficial connections with each other (as Malcolm Gladwell has recently argued1), and that this might not be an entirely positive thing, seem to never have occurred to him.
Forfatteren og skribenten Malcolm Gladwell forklarte for eksempel nylig hvorfor revolusjonen ikke vil bli tvitret, i et essay i The New Yorker. Hans analyse av sterke og svake bånd i menneskelige relasjoner, og relasjonenes betydning for endring i den virkelige verden, er verdt å dvele ved. Hva slags relasjoner trives best i Mark Zuckerbergs «sømløse samtale», som han lanserte denne uken?
Oppdatert: Et eksempel til
When a human being becomes a set of data on a website like Facebook, he or she is reduced. Everything shrinks. Individual character. Friendships. Language. Sensibility. […] If the aim is to be liked by more and more people, whatever is unusual about a person gets flattened out.
Resultatet er at alt blir overflate, livet reduseres. Det som er uvanlig ved en person glattes ut og redigeres vekk.

Legg igjen et svar til Marit K. Slotnæs Avbryt svar