Oppdatering
Det begynner å bli veldig lenge siden jeg skrev denne masteroppgaven – det var i 2011. Siden den gang har jeg skrevet to bøker om sosiale medier, og du kan bestille den nyeste, som kom i 2015. Den mest oppdaterte kunnskapen jeg har om temaet, deler jeg i foredrag og kurs.
Foredrag og kurs om sosiale medier
Om masteroppgaven
Hurra! Jeg har nå fått en mastergrad i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi, avlagt ved NTNU. I oppgaven min sammenfattet jeg forskningen på Facebook fra 2007 til til tidlig i 2011, og er utrolig glad for at jeg fikk en A – for det har vært en ganske utmattende vår!
Last ned analysekapittelet eller Last ned hele oppgaven
Ikke hele oppgaven er like interessant for alle, så jeg har valgt å dele oppgaven opp i kapitler.. For de fleste er det nok kapittel 4 som er mest interessant, hvor jeg ser på hva forskningen så langt har sagt om spørsmål som
- Hvorfor blir folk medlem av Facebook, og hvorfor fortsetter de å bruke det?
- Hva har Facebook å si for sosiale relasjoner?
- Hvordan kommer klasse- og raseskiller til uttrykk på Facebook?
- Hvordan gir folk uttrykk for identitet på Facebook, og hvordan påvirker det førsteinntrykk?
- Hva sier forskningen om risiko, personvern og privatliv i forbindelse med Facebook?
- Hvordan utspiller meningsutveksling og politisk engasjement seg på Facebook?
Men resten av oppgaven er også tilgjengelig:
- Kapittel 1 – Innledning
Kort om tidligere forskning, utbredelsen av Facebook og oppbygning av oppgaven - Kapittel 2 – Metode
Hvordan jeg gikk frem for å sammenfatte forskningen - Kapittel 3 – Kvantitativ oversikt over forskningen
Oversikt over fagdisipliner, forskningstemaer, metodebruk med mer i Facebook-forskningen - Kapittel 4 – Sammenfatning av forskningen
Her oppsummerer jeg funnene innen temaer som- Spredning av og motivasjon for bruk
- Kommunikasjon og sosiale relasjoner
- Klasse- og raseskiller
- Identitet, selvrepresentasjon og førsteinntryk
- Risiko, personvern og privatliv
- Meningsutveksling og politisk engasjement
- Kapittel 5 – Kritikk
Kritikk av eksisterende forskning med tanke på metodebruk og neglisjerte problemstilinger - Litteraturliste
- Vedlegg
Facebooks historikk og funksjonalitet, samt kodebok for kapittel 3 - Fotnoter
Gratulerer! Spennande tema som skal bli interessant å lese.
Gratulerer! Jeg har hentet ned hele oppgaven. Jobber mye med sosiale medier, samtidig som jeg er midtveis i studieløp med liknende oppgaver, så mange referanser inn til denne. Gleder meg til å lese.
Hei Ida
Gratulerer så mye med mastergraden! Vil sporenstreks laste ned – forventer å bli MYE klokere;-)
Ha en fin helg.
VH Nickolass
Tusen takk! Som matergradsstudent er det jo veldig hyggelig at noen fakitsk leser oppgaven ens, hehe. Blir bare glad for kritikk og innspill.
Hilsen Ida
Supert at du deler! Gleder meg til å lese!
Gratulerer med A’en! :-) Har lasta ned, gleder meg til å lese!
Så informativt og interessant!
Jeg jobber på Universitetet i Nordland, og legger ut leka di både på FB og min twitter-konto.
Vennlig hilsen, May-Britt Waale, Bodø.
Tusen, tusen takk!
Gratulerer med A :) Skal leses.
Kult at du brukte tittelen, Ida!
Ja, tusen takk!! Du burde jo egentlig takkes i forordet men da det hele skulle leveres så fikk jeg det så hektisk.. Men meget takknemlig!!
Hei Ida.
Har lastet ned masteroppgaven din. Gratulerer mye med mastergraden og med A. Fantastisk :)
Gleder meg til å lese den. Takk for publisering, kjempe fint av deg.
Hei! Ser ut til at jeg ikke får lastet ned denne oppgaven.. Denne vil jeg gjerne lese, siden jeg selv tar master i markedsføring og jobber i et mediehus. Kan du sende dette til meg? Hilde.kristin.skyttermoen@gmail.com
Ida! Gratulerer med flott resultat! Mykje spennande lesnad. (har ikkje lese heile)
Tusen takk :)
(Må så jeg hadde blitt ekstremt positivt overrasket om noen hadde lest hele oppgaven helt frivillig, hehehe)
Heisann, jeg har lastet ned og skal lese, spennende tema! Gikk selv ut med samme mastergrad som deg for fem år sider (kull 2), hadde vært gøy å høre hvordan studiet har endret seg siden den gang!
Et lite inntrykk av endringene får man jo kanskje her:
http://www.ntnu.no/studier/mmedie/oppbygning
Tror i hvert fall oppsvinget av sosiale medier gjør at graden oppleves som stadig mer relevant, altså en kombinasjon mellom kunnskap om kommunikasjon og teknologi..
Har lastet ned masteroppgaven din og skal lese den i helga. Det blir spennende. Selv jobber jeg med rådgivning om bruk av sosiale samhandlingsverktøy internt i bedrifter og organisasjoner. Dette har vi brukt i vår egen bedrift – IBM med 450.000 ansatte – helt siden 2005 med svært gode resultater. Litt pussig at de fleste kun interesserer seg for sosiale medier som jo kun benyttes i forbrukermarkedet, mens de virkelig store gevinstene er å hente i det profesjonelle markedet.
Du finner en del stoff om det på min private blogg http://www.mynotesblog.com. Og om du er interessert har vi masser av materiale om dette – også forskning og undersøkelser.
Du er også hjertelig velkommen til vårt store arrangement på IBM Smarter Business:
http://www-05.ibm.com/no/news/events/smarterbusiness/
Hilsen
Arne Sigurd Rognan Nielsen
Collaboration & Social Business Evangelist @ IBM
Gratulerer Ida! Knall at du deler. Skal lese denne og bruke det jeg kan :)
– christian
signerer med chrleon også så du kjenner meg igjen :p
Interessant! Har bruk deg som referanse på siste innlegget på min nye lærerblogg. :-) http://blog.lindso.no/facebook-venn-med-elever/