Hjelp! Jeg er blitt masterstudent med valgfrihet

Oppdatering

Det begynner å bli veldig lenge siden jeg skrev denne blogposten, og den er på mange vis utdatert. Siden den gang har jeg skrevet to bøker om sosiale medier, og du kan bestille den nyeste, som kom i 2015.

Bestill bok om sosiale medier

Den opprinnelige blogposten

Denne uka begynner jeg på masterstudiet i Medier, kommunikasjon og IKT. Både til min begeistring og fortvilelse har de innført mer valgfrihet i forhold til hvilke fag jeg skal ta.

Hva i all verden skal jeg velge? Skal jeg for eksempel lære meg programmering?Jeg tenkte jeg skulle be om innspill, men endte kanskje i stedet med å tenke høyt. Må velge ut to fag, et på 15 studiepoeng, og et på 7.5 poeng.

Metodefag på 15 poeng

Jeg må velge meg ut et metodefag på 15 studiepoeng, og kan velge mellom følgende:

  • Anvendt statistisk dataanalyse i samfunsvitenskap
    Emnet har som målsetting at samfunnsvitenskapelig faglitteratur der regresjonsmodeller benyttes skal kunne leses med kritisk innsikt i sammenhengen mellom modellforutsetninger og analyseresultater. Emnet skal også gi ferdigheter til å gjennomføre enkle analyser ved hjelp av de analysemodellene det undervises i.
  • Research Methodology
    – Give a basis so that students independently can develop and carry out structured research interviews and collect and process quantitative data
    – Give knowledge of qualitative methods and approaches for analyzing
    – Give knowledge about a variety of suitable scientific designs and appropriate choice of methods as well as practical implementation of research.
  • Metoder i språklig kommunikasjon
    Sette studentene i stand til både å gjøre selvstendige undersøkelser som er relatert til språklig kommunikasjon og kommunikasjonsproblemer, og til å vurdere faglige undersøkelser og handlingsrettete tiltak.. Det legges også stor vekt på etiske aspekter ved vitenskapelig virksomhet, og på forskjellige former for rapportering og formidling av forskning.

Jeg kan med andre ord velge mellom et tungt kvantitativt statistikkfag (jeg er god i matte, det bør ikke være noe problem), et emne som ser ut til å kombinere kvantitativ og kvalitativ metode, og et siste som er mer kvalitativt fokusert. Aner virkelig ikke hva jeg bør velge.

Tror jeg kan gjøre det godt i statistikk, men spørsmålet er hvor mye bruk jeg får for det?

For å gjøre det enda vanskeligere: Det står at om man velger faget i språklig kommunikasjon, bør man ha studert noe av dette før, og det har jeg jo ikke. Jeg kan også velge å heller ta statistikk-faget om et år.

Fordypningsfag på 7.5 poeng

Kan velge mellom fire fag her, men dette er de tre jeg vurderer:

  • Informasjonsteknologi, grunnkurs
    1. En generell innføring i informasjonsteknologi: oppbygging og virkemåte for datamaskin, operativsystemer, kommunikasjon og nettverk, IT og lovverket, informasjonsteori og quality of service, databaser, systemutvikling.
    2. En kort innføring i HTML og CSS.
    3. Tar opp problemanalyse, problemformulering, algoritmer, programvare og programmering.
    Programmeringsdelen vil utgjøre mer enn halvparten av emnets innhold og Java innefor JavaServer Pages benyttes for å gi praktisk trening i prosedyreorientert programmering.
  • Gruppeprosesser, lagutvikling og deltakelse
    Emnet vil gi en grunnleggende innsikt i gruppeprosesser, gruppestrukturer, motivasjon og deltakelse, og vil også ta opp makt, innflytelse og beslutninger. Emnet skal gi teoretisk innsikt i organisasjon og ledelse samt praktisk erfaring og innsikt i gruppedynamiske forhold med sikte på å gi studenten en faglig basis for å jobbe effektivt i grupper.
  • Fordypning i kommunikasjon i organisasjoner
    Er det riktig at kommunikasjon utgjør limet i en organisasjon og hvilken kommunikativ kompetanse bør ledere ha? Hva består kommunikasjon av i en moderne organisasjon og hvilken rolle spiller IKT? Hvilken retning går kommunikasjonen og hva er forholdet mellom formell og uformell kommunikasjon?

Uff. For å gjøre dette enda mer komplisert, de to siste emnene har jeg mulighet til å ta om et år istedet. For å gjøre det enda mer komplisert enn det en gang, så kan jeg til våren velge mellom to fag: Objektorientert programmering og IKT, kultur og samfunn. Det blir vanskelig å lære programmering uten å ha tatt grunnkurset i informasjonsteknologi, og jeg har allerede tatt emnet IKT og kulturendring, som overlapper det andre faget med 3 studiepoeng.

Hm. Ser ut som jeg burde ta grunnkurset i informasjonsteknologi. Det er kanskje ikke fullt så mange som kan både programmering og har en mer medievitenskapelig eller sosiologisk tilnærming til teknologi i tillegg?

Uæææ! Hvorfor må dere gi meg så mye valg?!

Bruk gjerne kommetnarfeltet til å berolige meg!

16 kommentarer om “Hjelp! Jeg er blitt masterstudent med valgfrihet

  1. Har du satt deg ned og kontemplert rundt hvilke oppgaver/problemstillinger du ønsker å løse i en jobbsituasjon? Hvis ikke, gjør det, og ta det derfra.

    1. Hei, det første og viktigste er kanskje hva du vil jobbe med som jeg ser flere spør deg om. Programmering er kult, kanskje lurt å ta et programmering. Jeg synes ihvertfall det er kult. Jeg ville ha valgt: Informasjonsteknologi, grunnkurs, også ville jeg ha valgt Objektorientert programmering til våren… Spennende, fortell hva du velger da.

      Susanne
      http://susanneuthuus.blogspot.com/

  2. IT-grunnkurs er supert som innføring slik at du skjønner nok programmering til å henge med i diskusjoner. Du må nok ha Programmering Grunnkurs også for å få nok skils til å programmere noe skikkelig.

    Men jeg savner litt bakgrunnsinfo. Hva er det du har tenkt å jobbe med/som? Det er vel der svaret ligger :)

    1. Ja, til våren så kan jeg velge mellom Objektorientert programmer og IKT, kultur og samfunn.

      Har mer lyst til å lære mer programmering, med tanke på at jeg allerede har hatt et sånn IKT og kultur-fag.

      Men da må jeg velge IT Grunnkurs..

  3. Jeg vet egenltig ikke hva jeg vil jobbe med. Internett og teknologi med fokus på brukeropplevelsene?

    Jeg vil forstå teknologien ut i fra et mer menneskelig perspektiv, kanskje. Eller være med å lage ting som folk har lyst til å bruke og får glede av.

    Det gjør det dessverre ikke mer åpenbart hvilke fag jeg bør velge :)

  4. Først må jeg si; jeg tok informatikk hovedfag og gikk ut i 2000. Min kompetanse om NTNU er dog «litt» utdatert. Og jeg valgte fag på tidspunkt på døgnet og foreleser :-) Veldig voksent!

    Hvis du ikke skal jobbe i en IT-avd, så vil jeg ikke anbefale OO eller IT grunnkurs. Man trenger ikke kjennskap til Java eller JSP hvis man skal utvikle. HTML og CSS er alltid lurt å kunne for å kommunisere med IT-folk.

    Når det gjelder gruppeprosesser eller komm i org – ville jeg gått for komm. i org. Fordi dette er mer relevant i arbeidslivet.

    Metode har jeg ikke noe forhold til :-)

    Håper dette hjelper.

  5. Du får masse forståelse av IT Grunnkurs om du jobber litt hardt med det. Men altså ikke nok til å klare å programmere noe av betydning, etter min mening.

    «Brukeropplevelsen» høres jo ganske kvalitativt ut. Men vet at f.eks. Amazon.com og Yahoo.com bruker kvantitative metoder for å teste ut brukeropplevelsen (utsetter en andel av de besøkende for ulike versjoner av sidene og måler hvordan dette påvirker bruken av sidene). Men aner ikke hvor utbredt dette er i Norge :)

    1. Samtidig så har jeg ganske god bakgrunn med brukertesting fra da jeg gikk på Industriell Design.

      Så ville kanskje vært fint med litt mer kvantitativ tyngde..

  6. Har for min egen del samlet noen av innspillene jeg fikk på Twitter:

    @iacob
    Ta statistikken. Alt for få medievitere som kan kvantitativ metode.

    @odarygh
    Jeg ville gjerne tatt det tunge statistikkfaget. Men aa kunne baade kvalitative og kvantitative metoder er nyttig! Kommer ogsaa litt an paa hva du kan noe om fra for… Men hva har du lest for, ville du like statistikkfaget?

    @einjen
    og synes også du skal ta det statistikkfaget :) Kvalitiative studier har man vel nok av?
    Jeg synes absolutt du skal ta programmering. Det er stort behov for folk som kan fylle gapet mellom brukere og utviklere

    @hmcramer
    Enig med iacob. Kjør på med statistikk eller noe metode generelt.

    @nedregotten
    Tiltredes. For øvrig: «For Today’s Graduate, Just One Word: Statistics» http://bit.ly/ThgjB

    @arnte
    Ville tatt statistikk + kommunikasjon i organisasjoner. Gir bl.a. masse morsomme jobbmuligheter (hello, kon$ulentheaven ;)

  7. Hm.

    Jeg skjønner godt at du blir litt overveldet. Igjen, jeg kommer fra det glade Blindern, der du velger alle fagene dine unntatt tre når du er student på Humanistisk Fakultet. Det slår meg plutselig at det å lære seg hvilke fag man vil ha, også er en slags øvelsesgreie.

    Men åkei:

    Min erfaring med studier, er at de fagene som «klør» mest hos deg er de du får størst utbytte av. For meg er det de fagene jeg har mistanke om at jeg kan minst om fra før av, de fagene jeg vet jeg liker foreleseren i, de fagene jeg blir sulten av å smugkikke på pensum i.

    Så jeg ville satt meg ned med pensum i de ulike emnene og sett på dem før jeg bestemte meg. Det er litt som å ta en smaksprøve.

    Siden du er masterstudent, bør du også kanskje tenke på hva du trenger for å skrive den masteroppgaven du har lyst til? Veldig mange av de masterstudentene jeg kjenner bruker mastergrad-poengene til å fylle på med ting de trenger for å løse masteroppgaven skikkelig.

    Ellers:

    Rent personlig ville jeg valgt det første metodefaget (fordi jeg kan lite om det) og så
    tror jeg ville tatt gruppeledelse-faget, fordi det er kompentanse jeg ville fått bruk for i jobbsammenheng.

    It-innføringen høres også artig ut, men jeg har klart å lære meg mye HTML/CSS, Java og en del om datamaskiner bare ved å lese og nerde på egenhånd. Ikke nok til å egentlig kunne gjøre så mye, men nok til å kunne kommunisere med alle de søte, små nerdene der ute.

  8. Prøver å svare på spm;
    Hvorfor trenger man ikke OO og IT grunnkurs? Er det ikke greit for å kunne kommunisere og gjøre seg forstått av de som skal utvikle?

    Man kan være kravstiller/ prosjektleder til en it-avd uten å ha inngående kjennskap til OO.

    Når det gjelder HTML/CSS så kan man lære seg det meste selv som @virrvarr sier.

  9. IT GK og OO er en fin introduksjon til programmering og utvikling – hvis du skal gå videre med det. Du får et lite innblikk i hva det går ut på, men det går ikke veldig i dybden på systemutviklingsprosessen. Fag som systemutvikling (planlegging) og informasjonssystemer kommer på toppen igjen av det, og enda så er det flere fag på toppen av det igjen

    Men jeg tror statistikk vil være mye mer nyttig, spesielt mtp. masteroppgave etc. Men jeg er sikkert litt sent ute, ser jeg jo av datoene nå.

    Så at du skal ha et foredrag om sosiale medier. I Trondheim? Når?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s