Oppdatering
Det begynner å bli veldig lenge siden jeg skrev denne blogposten. Siden den gang har jeg skrevet to bøker om sosiale medier. Den mest oppdaterte kunnskapen jeg har om temaet, deler jeg i foredrag og kurs.
Foredrag og kurs om sosiale medier
Den opprinnelige blogposten
Denne uka begynner jeg på masterstudiet i Medier, kommunikasjon og IKT. Både til min begeistring og fortvilelse har de innført mer valgfrihet i forhold til hvilke fag jeg skal ta.
Hva i all verden skal jeg velge? Skal jeg for eksempel lære meg programmering?Jeg tenkte jeg skulle be om innspill, men endte kanskje i stedet med å tenke høyt. Må velge ut to fag, et på 15 studiepoeng, og et på 7.5 poeng.
Metodefag på 15 poeng
Jeg må velge meg ut et metodefag på 15 studiepoeng, og kan velge mellom følgende:
- Anvendt statistisk dataanalyse i samfunsvitenskap
Emnet har som målsetting at samfunnsvitenskapelig faglitteratur der regresjonsmodeller benyttes skal kunne leses med kritisk innsikt i sammenhengen mellom modellforutsetninger og analyseresultater. Emnet skal også gi ferdigheter til å gjennomføre enkle analyser ved hjelp av de analysemodellene det undervises i. - Research Methodology
– Give a basis so that students independently can develop and carry out structured research interviews and collect and process quantitative data
– Give knowledge of qualitative methods and approaches for analyzing
– Give knowledge about a variety of suitable scientific designs and appropriate choice of methods as well as practical implementation of research. - Metoder i språklig kommunikasjon
Sette studentene i stand til både å gjøre selvstendige undersøkelser som er relatert til språklig kommunikasjon og kommunikasjonsproblemer, og til å vurdere faglige undersøkelser og handlingsrettete tiltak.. Det legges også stor vekt på etiske aspekter ved vitenskapelig virksomhet, og på forskjellige former for rapportering og formidling av forskning.
Jeg kan med andre ord velge mellom et tungt kvantitativt statistikkfag (jeg er god i matte, det bør ikke være noe problem), et emne som ser ut til å kombinere kvantitativ og kvalitativ metode, og et siste som er mer kvalitativt fokusert. Aner virkelig ikke hva jeg bør velge.
Tror jeg kan gjøre det godt i statistikk, men spørsmålet er hvor mye bruk jeg får for det?
For å gjøre det enda vanskeligere: Det står at om man velger faget i språklig kommunikasjon, bør man ha studert noe av dette før, og det har jeg jo ikke. Jeg kan også velge å heller ta statistikk-faget om et år.
Fordypningsfag på 7.5 poeng
Kan velge mellom fire fag her, men dette er de tre jeg vurderer:
- Informasjonsteknologi, grunnkurs
1. En generell innføring i informasjonsteknologi: oppbygging og virkemåte for datamaskin, operativsystemer, kommunikasjon og nettverk, IT og lovverket, informasjonsteori og quality of service, databaser, systemutvikling.
2. En kort innføring i HTML og CSS.
3. Tar opp problemanalyse, problemformulering, algoritmer, programvare og programmering.
Programmeringsdelen vil utgjøre mer enn halvparten av emnets innhold og Java innefor JavaServer Pages benyttes for å gi praktisk trening i prosedyreorientert programmering. - Gruppeprosesser, lagutvikling og deltakelse
Emnet vil gi en grunnleggende innsikt i gruppeprosesser, gruppestrukturer, motivasjon og deltakelse, og vil også ta opp makt, innflytelse og beslutninger. Emnet skal gi teoretisk innsikt i organisasjon og ledelse samt praktisk erfaring og innsikt i gruppedynamiske forhold med sikte på å gi studenten en faglig basis for å jobbe effektivt i grupper. - Fordypning i kommunikasjon i organisasjoner
Er det riktig at kommunikasjon utgjør limet i en organisasjon og hvilken kommunikativ kompetanse bør ledere ha? Hva består kommunikasjon av i en moderne organisasjon og hvilken rolle spiller IKT? Hvilken retning går kommunikasjonen og hva er forholdet mellom formell og uformell kommunikasjon?
Uff. For å gjøre dette enda mer komplisert, de to siste emnene har jeg mulighet til å ta om et år istedet. For å gjøre det enda mer komplisert enn det en gang, så kan jeg til våren velge mellom to fag: Objektorientert programmering og IKT, kultur og samfunn. Det blir vanskelig å lære programmering uten å ha tatt grunnkurset i informasjonsteknologi, og jeg har allerede tatt emnet IKT og kulturendring, som overlapper det andre faget med 3 studiepoeng.
Hm. Ser ut som jeg burde ta grunnkurset i informasjonsteknologi. Det er kanskje ikke fullt så mange som kan både programmering og har en mer medievitenskapelig eller sosiologisk tilnærming til teknologi i tillegg?
Uæææ! Hvorfor må dere gi meg så mye valg?!
Bruk gjerne kommetnarfeltet til å berolige meg!

Legg igjen et svar til Christian Nybø Avbryt svar