Nytter det å klage da? NTNU undersøker tilfredsheten med It’s learning

It's Learning var hyggelige som tok iniativ til et møte med oss da jeg jobbet i AltUnd, men de virket lite interessert i innspill. Foto: AltUnd CC-BY-SA

Endelig skjer det noe! NTNU har hyret inn Rambøll for å undersøke bruken av It’s:learning ved NTNU, og nå er det blitt sendt ut spørreundersøkelser om bruk og tilfredshet til ansatte (og kanskje studenter også).

Som dere kanskje vet, mener jeg at at It’s learning er vanskelig og tungvint å bruke. Jeg synes NTNU burde kvitte seg med hele systemet, og jeg har forklart hvorfor jeg misliker It’s learning så sterkt.

Jeg har liten tro på at It’s learning kommer til å bli bedre, for de har ingen insentiver for å bli bedre. De har en lang liste med funksjonalitet, og de har en lang liste med kunder, og de trenger egentlig ikke noe mer får å kunne drive godt. Og funksjonaliteten fungerer nok bedre for skoler enn det gjør for et universitet. Og når de fleste av kundene er skoler, hvorfor bruke masse ressurser på å gjøre ett universitet fornøyd?

Til deg som først og fremst bruker It’s learning til laste ned filer, så vil jeg anbefale GreaseMonkey-scriptet It’s Bettr, laget av AltUnd-medlemmet Kristoffer Koch. (Jeg var selv medlem av AltUnd i 2,5 år.)

It’s Learning sin konkurrent, Fronter, er forøvrig ikke kjent for å være noe særlig bedre, men startet sist høst opp en stor satsing på brukervennlighet og gjorde flere ansettelser, så får vi se hvordan det går..

8 kommentarer om “Nytter det å klage da? NTNU undersøker tilfredsheten med It’s learning

  1. Og dette midt i It’s Learnings brukerkonferanse i Bergen… Tima og tilrettelagt som det heter. ;) Har ikke deltatt der, men det ble nevnt store overraskelser på twitter. Håper de har mer oppi ermet enn tettere integrasjon mellom M$ og It’s….

  2. Et alternativ til de nevnte systemene hadde jo vært å satse på fri programvare som feks Moodle: http://moodle.org/ Da kunne man brukt pengene sine på å få utviklet akkurat den funksjonaliteten man ønsket seg, i det tempoet man ønsket seg, i stedet for å bruke dem på proprietære lisenser.

  3. Da er spørreundersøkelsen besvart. Noe rar vinkling på undersøkelsen, virker nesten som om de ønsker et best mulig resultat. Jeg misliker tjenesten, men jeg har ikke hatt problemer med nedetid så da kan jeg ikke svare negativt på det. At det legges ut svært mye variert innhold er vinklet som noe positivt, men det er jo snarere motsatt.

    Det er heller ikke lagt noen vekt på om vi opplever at forelesere bruker tjenesten godt/»riktig» når den først er i bruk. Personlig er jeg drittlei av å prøve å åpne .docx- og .pptx-dokumenter på mine Linux-maskiner (ikke dette semesteret, men alle tidligere siden disse ble innført) istedet for å publisere PDF-dokumenter. Spesielt irriterende er det når innhold fra dokumenter er lagt for nedlasting når det egentlig kunne vært et notat.

    For min del ble det en lengre tekst i den siste boksen, samt videresending av eposten jeg mottok til abuse@ntnu.no. Sistnevnte fordi NTNU er altfor flinke til å sende epost til adressen som er registrert som privat på Studweb. NTNU deler tross alt ut studentkontoer med epost-adresser for at disse skal brukes til kommunikasjon mellom student og universitet. En undersøkelse kvalifiserer ikke til å være så viktig at jeg trenger den to plasser for å svare på den.

    1. «men jeg har ikke hatt problemer med nedetid»
      De har vel vært nede for planlagt vedlikehold et par ganger midt i eksamenstida. Husker det ikke var helt populært når man ikke fikk lastet ned foiler og annet materiale når man trengte det som mest.

      1. Mitt store irritasjonsmoment har egnetlig vært nedetid, men at hele tjenesten som sådan er ekstremt treg. Og det blir enda mer irriterende når jeg ikke enngang får lov til å åpne flere tabs og gjøre flere ting av gangen. Må gjøre alt step by step. Urgh.

  4. It’s learning bør velges vekk. Nettopp på grunn av poengene som Ida nevner, nemlig at det er et system primært tiltenkt skoler – ikke universiteter. Skolene ser ut til å være fornøyd (vet ikke hvorfor) – ikke universitetene.

    NTNU som satser stort på «gründing» og «innovasjon» burde vel kunne klare å motivere noen av de mange flinke studentene til å starte opp en egen konkurrent til It’s learning. Denne bedriften kunne basere seg på åpen programvare og skreddersy tilpasning til ulike universiteter og kanskje også ned på skreddersøm til enkelte fag/institutter etc. Ideelt sett ville en slik skreddersøm vært styrt av faglærer.

    Jeg vil dro en slik bedrift ville ha en god levedyktighet i Norge hvis de priset seg under Fronter og It’s learning. NTNU burde støtte dette ved å bidra med «oppstartslån» og garantere at de blir kunde av systemet for x-antall år.

    Et problem som blir lite omtalt med It’s learning er den enorme spennvidden på funksjonalitet. Er det virkelig nødvendig med alt dette? Den essensielle funksjonaliten mener jeg består røft rundt: oppgaver/innlevering, «nyheter» (blog), fildeling, forum, kalender, innlogging. Alt dette bør være pakket i en særs brukervennlig måte – både for student og lærer og selvfølgelig åpent som en hvilkensomhelst nettside med en gjenkjennelig og utbyttbar URL. I tillegg bør informasjonen kunne sprees via standard kanaler (rss, mail, ical etc).

    Annen funksjonalitet, som mobilvideo, videokonferanse og gud vet hva, finnes det allerede andre og bedre systemer for – bruk disse – ikke prøv å re-engineere hjulet hver gang…

    Nå tror jeg nok at realiteten blir at It’s learning består med alle sine feil og overflod – dessverre.

  5. Jeg ønsker meg også læringsplattformene vekk fra skolen – også grunnskolen. Vet man om de er så fornøyde der, eller brukes rett og slett plattformene så lite at man ikke helt kjenner dem godt nok til å si noe som helst om bruken? Det skulle jeg likt å vite!
    Av egen erfaring ser jeg at barna mine bruker det minimalt og på en lite utviklende måte. Jeg ønsker meg bruk av blogger, wikier el.l. istedet. Som lærer ungene deling og bruk på nett på en måte som ligger mer opp til den bruken de ellers har av tekster, musikk, filmer osv.
    Det ønsker jeg meg!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s